Ebben a posztban pár alapvető dologról fogok írni, amivel esetenként akár 10.000Ft-nál is többet tudunk spórolni repülőjegyvásárlásnál. Az internet népe ennek jó részét ismeri, tehát senki ne várjon csodákat, de azért talán tudok újat mondani.
Repülőjegyet venni négy platformon lehet. Kézenfekvő dolog, hogy az adott légitársaság árulja a saját repülőjegyét. Régebben reptéri és belvárosi irodákban tették ezt, vagy telefonon, majd a '90-es évek végétől interneten is. Vegyük például a Lufthansát. Van nekik egy irodájuk Ferihegyen, meg egy Budapest belvárosában. Nyilván máshol is volt az embereknek igényük arra, hogy Lufthansa repjegyet vegyenek, erre volt jó a sok különféle utazási iroda, amiken keresztül például vidéki városokban is meg lehetett venni azt. Sőt, míg a Lufthansa csak a saját (és partnerlégitársaságai) jegyeit értékesítette, addig az utazási irodák a GDS-en (Global Distribution System) keresztül szinte bármely légitársaság járataira tudott jegyet eladni, természetesen úgy, hogy ebből neki is tekintélyes haszna legyen. Az internet megjelenésével sok más terület mellett itt is töredékére csökkentek a közvetítői költségek. Világszerte a nagyobb utazási irodák tették teljes kínálatukat elérhetővé online, és megjelentek a még hatékonyabban működő OTA-k, (online travel agency), amelyeknek nem kell költséges üzlethelységeket fenntartani és szinte nulla humán erőforrással sokkal nagyobb forgalmat tudnak lebonyolítani.
Tehát mégegyszer a négy repülőjegyvásárlási mód:
- Légitársaságtól közvetlenül, hagyományos csatornán (iroda, reptér, telefon)
- Légitársaságtól közvetlenül, interneten.
- Utazási iroda
- OTA
Az elsőt felejtsük el ha lehet. Nagyon ritkán érdemes így vásárolnunk. Például, ha lekéssük a járatunkat, és csak így tudunk azonnal jegyet venni. Itt mindig extra kezelési költséget kell fizetni a helyszíni vásárlás miatt, ami teljesen fölösleges kiadás
Az utazási irodás jegyvásárlással sem érdemes annyira foglalkozni. Alapvetően a célcsoportjuk azok a családok, akik a lehető legkevesebb gonddal, minden részletre megtervezett nyaralásra vágynak, és ezért a kényelemért nem sajnálnak minimum 20-30%-os felárat fizetni. Egyetlen elvitathatatlan előnyük van, a charter járatokra való értékesítés, amiknek az aránya meredeken csökken ugyan, de velünk maradnak még sokáig. Az utazási irodák nem csak charter légitársaságokkal foglalkoznak, gyakori, hogy lekötnek fix áron 30 helyet például a Ryanair vagy Wizz valamelyik kanári-szigeteki járatára, és néha ezeket akár olcsóbban is meg lehet rajtuk keresztül venni, mint közvetlenül a légitársaságtól.
Kézenfekvő lenne, hogy a repjegyet legjobb áron mindig az adott légitársaság honlapján tudjuk megvenni. Ez azonban közel sincs így. Kivéve a fapados légitársaságokat, akik a jegyeiket saját maguk adják a legolcsóbban, mert nem akarnak jutalékokat osztogatni minden egyes utazási irodának, vagy OTA-knak. Ettől még az utazási irodák és OTA-k igenis árulják a fapadosok jegyeit, mert nem tehetik meg az ügyfeleikkel azt, hogy a légiközlekedési piac 30%-át (Magyarországon több mint 50%) egyáltalán nem tüntetik fel a vevőiknek opcióként. Viszont mindig ráteszik a saját kis hasznukat. Példaként nézzünk meg egy Budapest - Milánó retúrjegyet október 31-től november 5-ig. Ez jelenleg a Ryanair saját honlapján a legolcsóbb, 9238 Ft-ba kerül.
Ez a mai (2018. augusztus 22.) állapotokat tükrözi, és amíg a ryanair honlapján ennyi, a nagyobb haza OTA-k oldalain ezzel szembesül a vásárló:
Körülbelül olyan ez, mintha csinálnék egy "bútorokolcsón.hu" oldalt, és feltölteném a teljes Ikea katalógust 20-30%-al drágábban. Ráadásul ezeknek az oldalaknak több százezres facebook közössége van, tehát a dolog működik. Adódik a kérdés, hogy mit kap az ember cserébe, ha már sokkal többet fizet? A gyakorlatban nem túl sokat. Régebben, amíg például nem volt magyar nyelvű honlapja néhány légitársaságnak, és nem volt beépített fordító funkció a böngészőkbe, nagyobb kényelmet és biztonságot jelentettek sokaknak ezek az oldalak, valamint olyan is előfordulhatott, hogy egyes Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal csak itt lehetett fizetni. Előny még, hogy van egy ügyfélszolgálati szám, amit lehet hívogatni az olyan kérdésekkel, hogy piros zoknit fel lehet-e adni a bőröndbe, vagy csak kéket, és hasonlók. Mert ha törlik a járatunkat, vagy bármi ténylegesen fontos dolog miatt hívjuk fel az ügyfélszolgálati számot, akkor a legtermészetesebben közlik (és amúgy teljesen jogosan), hogy semmi közük hozzá, tessék a légitársaságok zaklatni.
A magyar OTA piac egyébként elég szűk, és az összes szereplő rendkívül drága, egyedüli fényfolt talán a Pelikán (egyébként szlovák cég), ami azzal tűnik ki a többiek közül, hogy az error fare-kről és egyéb szokatlanul olcsó jegyekről értesíti a feliratkozóit. Más oldalak csak simán minden egyes aktuális jegyárhoz kiírják, hogy fantasztikus akció, csak 2 napig, foglalj azonnal. Van néhány nagyobb, nemzetközi szereplő, aki jelen van a piacon magyarra lefordított oldalával, ilyen a bravofly, tripsta, tripair, stb. Ha mindenáron ragaszkodunk a magyar nyelvű foglaláshoz, azt rajtuk keresztül érdemes, mert olcsóbbak, de fapados jegyeket mindig csak és kizárólag az adott légitársaság honlapján vegyünk.
Viszont mi van, ha nem fapados társasággal utazunk? Akkor bizony a különböző OTA-k a legjobb barátaink lesznek. Szinte kivétel nélkül az összes nagy hálózatos légitársaság járataira a saját honlapjuknál olcsóbban tudunk jegyet venni harmadik féltől, online. Ennek elsősorban történeti okai vannak, ezeknek a nagy légitársaságoknak nem volt kiterjedt értékesítői hálózatuk (anyaországon kívül legfeljebb nagyobb városonként 1-1 iroda), ezért megérte nekik, hogy 10-15% jutalékért cserébe a világon bármely utazási iroda azonnal értékesíteni tudja a jegyeiket. Az internet megjelenésével két fontos változás történt. Egyrészt az újabban nagy tért nyerő fapadosok rájöttek, hogy nekik ez nem kell, bőven elég, ha ők maguk a saját honlapjukon árulják a jegyeiket, aki velük akar utazni, úgyis megtalálja. Erről írtam fentebb, ezért tudjuk a fapados jegyeket bárhol máshol csak szignifikánsan drágábban megvenni. A másik dolog ami történt, hogy míg régebben városonként néhány utazási iroda versenyzett egymással, az interneten a szemünk előtt egyszerre több száz OTA próbálja elérni, hogy náluk vásároljuk meg az áhított repjegyet. Ennek az lett az eredménye, hogy a 10-15% jutalék helyett bőven beérik 2-3%-al is, sőt, esetenként még a tényleges árnál is olcsóbban adják a jegyet, csak az utas vegye tőlük. Ezt is egy példával fogom illusztrálni.
Ehhez először beszéljünk még egy kicsit az aggregátorokról. Angolul így hívják azokat a gyűjtőoldalakat, amik ténylegesen nem értékesítenek, csak összeszedik az összes elérhető ajánlatot. Olyan ez, mint az árgép, vagy az árukereső, csak repülőjegyekkel. Ezek közül a legismertebbek a Kayak, Momondo és a Skyscanner. Én utóbbi kettőre esküszöm, a Kayaknál azt tapasztaltam, hogy gyakran nem listázza ki a ténylegesen legolcsóbb ajánlatot, inkább azokat a partnereit emeli ki, akik többet fizetnek neki. Kivétel nélkül mindig, ha tehetjük, ezen aggregátorok valamelyikén nézzük meg az árakat.
A példarepjegyünk legyen egy február 1-jétől 5-éig tartó Barcelona - Boston retúrjegy. Ezeken a napokon a LEVEL nevű fapados társaság visz el minket a legolcsóbban, ötvenvalahány-ezer forintért. Igen, pár mondattal feljebb írtam, hogy fapadosra jegyet csak a saját honlapján vegyünk, a LEVEL viszont kivétel, egy másfél éve indult légitársaságról van szó, az IAG (International Airlines Group - a British Airways, Iberia és Aer Lingus tartozik ide) fapados vállalata (a Vueling mellett), a Barcelonából induló járatait Iberia járatszám alatt repüli, és az értékesítésben is az anyacég rendszerét használja, tehát ebből a szempontból olyan, mintha egy hagyományos légitársaság lenne.
Először is, nézzük meg, ők maguk mennyiért árulják a jegyet a saját honlapukon.
Ez jelenleg nem túl baráti, 213,68 EUR, vagy 68.953 Ft. A nagytestvérek (Iberia és British) honlapján is foglalható a jegy, ráadásul forintban, kereken 69.300-ért.
És akkor most nézzük meg, hogyha ugyanerre rákeresünk a skyscanneren, mit kapunk.
Egyből megtaláltuk ugyanazt a jegyet több mint 17.500Ft-al olcsóbban. Igaz, a képen látható, hogy a SkyScanner szerint maga a LEVEL is ezt csak pár ezer forinttal drágábban árulja, 55.700-ért, de a valóságban ez nem igaz, ha rákattintunk, átirányt az oldalra, ahol 213 EUR már az ár. Sajnos ez gyakran előfordul.
Tehát van nekünk egy 51.082 Ft-os ajánlatunk, nézzük meg, mi történik ha rákattintunk.
Remek, átirányított a Tripair magyar oldalára, az ár is ugyanaz maradt. Kiválasztjuk, beírjuk az összes adatot, majd jön a fizetési képernyő, ahol ki lehet választani a bankkártyákat.
Visa Debit kártyával az eredeti árat kaptuk, de ha bármelyik másik kártyatípust kiválasztjuk, több mint ezer forinttal megnő az ár, a kártyás fizetés extra díja miatt.
Sajnos ők már külön kezelik a Visa Debit kártyákat a Visa Credittől és Visa Prepaidtől. (Ez utóbbit ad például a Revolut, ami jelenleg az egyik legjobb pénzügyi szolgáltatás a világon.) Miért csinálják ezt? Valamikor a kétezres években megelégelte az EU, hogy tele van minden rejtett költségekkel, és csak a foglalás végén derül ki a tényleges ár (utólag számolták hozzá az összes illetéket, adót, üzemanyag pótdíjat, stb), és ez a gyakorlat be lett tiltva, hogy már a foglalás elején láthassuk, mennyi lesz a végső ár. Erre a szolgáltatók megtalálták az egyetlen kiskaput, a kártyás fizetést. Általában 5-6 féle népszerű kártyatípussal tudunk fizetni repülőjegyért, és ezek közül ha csak az egyikért nem számítanak fel extra költséget, már lehet a foglalás elején ezt az alacsonyabb összeget megjelölni. Ezért aztán ki szokták választani azt a kártyatípust amivel a legkevesebb ember fizet, és azt ingyenessé teszik, a többiért pedig változó extra költséget felszámolnak. Például éveken keresztül a Ryanair azt csinálta, hogy csak a Mastercard Prepaid kártyát fogadta el ingyen, mindenki mással alkalmanként 4000Ft-ot fizettetett kártyás fizetési díjként. Ne gondoljuk, hogy az a 4000Ft a kártyatársaságé, az ilyenkor igenis rejtett költség, mert a vásárlók 90%-a kifizeti, míg a MasterCard tényleges jutaléka ekkora cégeknél bőven fél százalék alatt van. Üdítő változás, hogy nyugaton ennek a gyakorlatnak is kezd befellegzeni, spanyol OTA-k például már nem számítanak fel egyáltalán extra kártyás fizetési díjat, és például a hollandoknál is egyre ritkább. Ennek ellenére a cikk első felében példaként hozott magyar oldalak már ebben is megszegik az EUs irányelveket, mert ott bizony a kártyás fizetésnek kártyatípustól függetlenül minden esetben 2% körüli díja van, ami elkerülhetetlen, és mégis csak a foglalás végén derül ki, és adják hozzá a jegyárhoz.
De vissza az eredeti témához, ott tartunk, hogy 52103 Ft-ért megvehetjük ezt a remek Barcelona - Boston retúrjegyet. Ami nem is rossz ár. Van viszont egy urban legend, miszerint ha sokat nézegetünk egy konkrét árat, akkor ha később visszatérünk rá, az már drágább lesz. Ez így ebben a formában 2018-ban egyáltalán nem igaz (elvileg 5-10 éve még valóban előfordult ilyen is, jelenleg én nem tudok róla, és neten sem találtam ilyen sztorikat), viszont valami alapja mégiscsak van. Nyissunk egy új böngészőlapot, és ne a Skyscanneren keresztül, hanem közvetlenül a tripair.hu oldalról keressünk rá erre a jegyre.
Beírtuk a céllálomást, dátumokat, és jöjjön a "keresés".
Több mint 7000Ft-al (14%) drágábban írja ki ugyanazt a jegyet (amihez természetesen a végén megint hozzájön a 2% körüli kártyás fizetési díj, már ha nincs pont Visa Debit kártyánk). Miért? Azért, mert a nagy aggregátor oldalakon egyszerre versenyez rengeteg OTA, és az ezeken keresztül érkező keresésekre kedvezményt ad, hogy nagyobb piaci részesedést érjen el. A kényelmes utas pedig egyszer látta SkyScanneren, hogy a Tripair milyen jó árakat tud (ami amúgy igaz, és egy megbízható, korrekt cég), és legközelebb úgy gondolja, hogy megspórol néhány bitet, és másodpercet, ha közvetlenül rajtuk keresztül vásárol, nem foglalkozik azzal, hogy nézegessen megint árakat. A másik pedig, hogy a kedves utas meséli a kollegáinak/családnak/barátoknak, hogy 52.000Ft-ból utazott Barcelonából Bostonba oda-vissza, akik visszakérdeznek, hogy melyik légitársasággal: kedves utas egyből mondja, hogy a LEVEL-lel. De kedves utas jól tájékozott, és azt is hozzáteszi, hogy ne ott foglalják a jegyet, mert a Tripair-nél sokkal olcsóbb. A kollegák/család/barátok pedig leülnek a gép elé, megnézik ők is maguknak, látják hogy 59.000Ft, és úgy vannak vele, hogy biztos azóta felment az ára, de ennyit még megér. Ezt, hogy aggregátor oldalon keresztül olcsóbb a jegyár, mint közvetlenül a viszonteladó honlapján, természetesen nem csak a Tripair csinálja, hanem rengetegen mások is, és érdemes is élni ezzel a lehetőséggel.
Ez viszont még nem minden. A nagy repjegykereső oldalak több száz OTA ajánlatait listázzák, viszont országonként csak 20-30-at jelenítenek meg. Ezért érdemes gyakran kilistázni az eredményeket külföldi országokra is. A skyscannernek van magyar oldala, .hu végződéssel, ezt bármikor átírhatjuk más országok domain végződésére, és így találhatunk akár olcsóbb oldalakat is. Illetve ez akkor is hasznos lehet, ha nem forintban akarunk fizetni, mert például EUR vagy USD számláról vennénk jegyet, így kereshetünk olyan OTA-t ami eleve ezekben a devizákban kéri az összeget.
Ez a kép pedig a Momondo német oldaláról van, itt (továbbra is ugyanaz az út) a legolcsóbb opció 146 EUR, ami mai árfolyamon 47.100Ft. Ez sajnos szintén csak egyfajta fizetési opciónál van így (hiába van odaírva, hogy Zahlung 0 EUR), ha egyszerű MasterCarddal fizetnénk, az plusz 10 EUR lenne, ami már 50.340Ft, és tény, hogy ez még mindig olcsóbb, mint a Tripair, de a beígért 146€-nál sokkal drágább. Ennél valamivel olcsóbban, 154 EUR-ért (49.700Ft) engedi megvenni ezt a jegyet a Momondo spanyol oldalán linkelt FlySmarter nevű OTA. Náluk egyik kártyátípus sem ad hozzá plusz költséget a végösszeghez, és én ennél olcsóbb megoldást egyáltalán nem is találtam. Ha valakinek sikerül, írja meg kommentbe!
Sokan szokták kérdezni mindenféle online fórumon, hogy mennyire megbízhatóak ezek a nevenincs cégek. Remek kérdés, mert tényleg kicsit abszurd, hogy esetenként több százezer forint értékben fizetünk a kártyaadataink megadásával olyan szolgáltatóknak akikről akkor hallottunk először. De semmi ok az aggodalomra, ezek megbízhatóak, nem olyan egyszerű megszerezni a jogokat repülőjegy értékesítésre, és különben is, a nagy aggregátor oldalak soha nem fognak kamu OTA-ra irányítani minket. Ráadásul amint megvan az E-ticket, onnantól kezdve semmi közünk hozzájuk, a visszaigazoló levélben kapott adatokkal már a légitársaság saját oldalára is be tudunk lépni, és például ott megvenni az extra szolgáltatásokat (ülőhely, poggyász, stb) olcsóbban, mintha az OTA-n keresztül tennénk.
TL;DR - fapados jegyet mindig a légitársaság saját oldalán vegyünk, hagyományos légitársaságra jegyet mindig először egy ár-összehasonlító oldalon (pl.: Skyscanner, Momondo, Kayak) nézzünk meg, és onnan válasszuk ki a legolcsóbb opciót, figyelve arra, hogy mennyi a bankkártyás fizetés plusz költsége.