Alig egy órája jött ki a hírlevél, hogy a Air France - KLM csoport akcióba kezdett Budapestről bizonyos Egyesült Államok-beli nagyvárosokba. Természetesen ez nem a véletlen műve.
Röviden az akcióról: Budapestről indulva, amszterdami vagy párizsi átszállással lehet eljutni Chicagoba 103.900Ft-tól, New Yorkba 115.900Ft-tól, Philadelphiába pedig 191.900Ft-tól.
Ha jobban megnézzük a honlapot, az igazán olcsó jegyek 2018 májusától lesznek elérhetőek, és ezek között találunk a hírlevélben közölteknél olcsóbbat is. Chicagoba például már 93.900Ft-ért is eljuthatunk oda-vissza, feladott poggyásszal együtt. De New Yorkba is már 112.700-ért mehetünk, közvetlenül a légitársaság oldaláról foglalva.
Sőt, ha valamelyik Online Travel Agency-nél (OTA) vesszük a jegyet, akkor még ennél is olcsóbb ajánlatokat találunk. Itt azonban figyelembe kell venni, hogy a legtöbbjüknél csak Visa Electron kártyával való fizetés ingyenes, MasterCarddal könnyen ott tartunk, hogy drágább mint a légitársaság saját honlapján. Az AF-KL csoport történetesen a szemetebb légitársaságok közé tartozik, mert nekik a saját honlapjukon is van kártyás fizetési díj (British, Lufthansa de még a WizzAir és RyanAir sem számol fel ilyet). Tehát a KLM honlapján ez most 1900Ft körüli összeg, de még így is érdemesebb lehet náluk megvenni, mint az olcsóbb OTA-kon keresztül.
És hogy miért is lettek hirtelen ilyen olcsók ezek a repülőjegyek?
Azért, mert 2018 májusától az addig nulla helyett, egyszerre 4 transzatlanti útvonal is elérhető lesz közvetlenül Budapestről. Az Air Canada már harmadik évben fog visszatérni a nyári menetrendre (sajnos télen nem repülnek, akkor a karibi térségbe irányítják a gépeiket). Ők április elejétől fognak repülni Torontóba, kezdetben heti 3x, majd a csúcsidőszakban naponta. Az igazán nagy változás a repülőtér életében viszont május elején fog indulni, ugyanis akkortól a LOT lengyel légitársaság az egyik Dreamlinerét (a modern, és szerethető Boeing 787-es) Budapesten fogja üzemeltetni, és innen heti 4 járat lesz New York JFK repülőtérre, kettő pedig Chicago O'Hare repülőtérre. Szintén régóta várható volt az American Airlines nagy visszatérése, ami a Malév-csőd után nem sokkal zárta be a pesti útvonalat. Viszont a LOT-tal nem akart versenyezni sem a New York-i, sem a chicagoi útvonalon, így az elsőre nem túl rentábilisnek hangzó Budapest-Philadelphia útvonalra jelentett be napi járatot a 2018-as nyári menetrendre. Máris értelmesebbé válik az útvonal, ha figyelembe vesszük, hogy ott van az American Airlines egyik nagyobb átszállóközpontja, és ezzel közel száz olyan amerikai város lesz elérhető egyetlen kényelmes átszállással, amik eddig csak minimum kettő, vagy annál több útmegszakítással volt elérhető.
Ezek fényében nem túl meglepő, hogy elkezdődik a nagy árverseny Budapestről az észak-amerikai piacra. Ami a LOT-ot illeti, Star Alliance tagként megtehetné, hogy átszállást biztosít a United járataira, de ahhoz JFK helyett Newarkra kéne repülni. Chicago viszont szintén nagy United átszállóközpont, viszont valamiért ott sem sikerült megegyeznie a nagy amerikai hálózatos partnerével, tehát mindkét útvonalra csak point-to-point utasokat várnak. Ami érdekes, hogy kilátásba helyezte a LOT, hogy esetleg később Budapestet használná átszállóközpontnak, ami összhangban áll azzal a törekvésével, hogy kilép a lengyen piacról és régiós szinten próbálna meg növekedni, mielőtt felvásárolja a Lufthansa vagy valamelyik más cégóriás. Én mindenesetre nagyon szurkolok nekik, remélem sikerül.
Ami még furcsa, hogy az American Airlines még mindig nem kezdte el igazán aktívan árulni a philadelphiai járatára szóló jegyeit, ezek csak a társaság honlapján vásárolhatóak meg. A PHL-en keresztüli átszállásos járatokat pedig jóval a konkurencia fölé méri. Várható legkésőbb februárig, hogy komoly árcsökkentés lesz ezekre az útvonalakra, különben nem lesz túl hosszú élete a járatnak. Egyébként pedig öreg 767-esekkel repülnek majd ide, amelyeken ülésbe épített szórakoztatórendszer nincs. Van helyette viszont néhány képcsöves TV a fejek fölött. Pár hónapja a Dallas-Orlando útvonalon repültem egy ilyennel, és elég kiábrándító volt.
A hír egyébként örömteli minden szempontból, mert lassan eljutunk arra a szintre, hogy fillérekért repülhetünk szinte bárhova.
2018 májusától lesz napi 3db követlen járatunk Észak-Amerikába (leszámítva hogy egyik nap a LOT nem repül, és az Air Canada csak júniustól jön naponta). Az American gépe 209 férőhelyes, az Air Canadáé 279 a LOT gépén pedig 252 ülőhely van. Vagyis durván naponta 700 szék lesz irányonként Budapest és a másik kontinens között, míg jelenleg egész pontosan nulla van. Viszont a nagy európai hálózatos légitársaságok, akik Budapestről a saját átszállóközpontjaikra viszik az utasokat, hogy onnan szállítsák őket tovább, nem fogják hagyni a piacuk elvesztését. Emiatt kezdenek extrém árcsökkentésbe, és ennek látjuk a példáját ezzel a KLM akcióval. Ez pedig még csak a kezdet, hiszen van hová még fejlődni. Amennyiben rövidesen esetleg a United vagy a Delta is járatot nyit a Liszt Ferenc reptérre, vagy esetleg a régóta emlegetett ötödik kereskedelmi szabadságjog kihasználásával megnyílik az Emirates járata, akkor még olcsóbb jegyárak várhatóak. Képzeljétek el, hogy egyes európai repülőterekről bármikor 80.000Ft körül el lehet jutni nemhogy New Yorkba, de Los Angelesbe is. Például Düsseldorfból, Stockholmból, Oslóból már közel egy éve ilyen árak vannak, és ha így megy tovább, végre Magyarországon is eljuthatunk erre a szintre.
Végezetül még annyit, hogy soha a világtörténelem során nem volt még ennyire olcsó a repülés, úgyhogy menni kell, jelenleg 2017-ben csak az nem repül sehová, aki nem is akar. Utazzatok sokat, mert pár év múlva ha újra megdrágul a kerozin, vissza fogjátok sírni ezeket az éveket.