Odafent

Odafent

Durva repjegy akció az Egyesült Államokba. Mi áll mögötte?

2017. november 10. - Ete.S

Alig egy órája jött ki a hírlevél, hogy a Air France - KLM csoport akcióba kezdett Budapestről bizonyos Egyesült Államok-beli nagyvárosokba. Természetesen ez nem a véletlen műve.

Röviden az akcióról: Budapestről indulva, amszterdami vagy párizsi átszállással lehet eljutni Chicagoba 103.900Ft-tól, New Yorkba 115.900Ft-tól, Philadelphiába pedig 191.900Ft-tól. 

 


screen_shot_2017-11-10_at_4_06_20_pm.png

Ha jobban megnézzük a honlapot, az igazán olcsó jegyek 2018 májusától lesznek elérhetőek, és ezek között találunk a hírlevélben közölteknél olcsóbbat is. Chicagoba például már 93.900Ft-ért is eljuthatunk oda-vissza, feladott poggyásszal együtt. De New Yorkba is már 112.700-ért mehetünk, közvetlenül a légitársaság oldaláról foglalva.

screen_shot_2017-11-10_at_4_07_55_pm.png

screen_shot_2017-11-10_at_4_13_28_pm.png

Sőt, ha valamelyik Online Travel Agency-nél (OTA) vesszük a jegyet, akkor még ennél is olcsóbb ajánlatokat találunk. Itt azonban figyelembe kell venni, hogy a legtöbbjüknél csak Visa Electron kártyával való fizetés ingyenes, MasterCarddal könnyen ott tartunk, hogy drágább mint a légitársaság saját honlapján. Az AF-KL csoport történetesen a szemetebb légitársaságok közé tartozik, mert nekik a saját honlapjukon is van kártyás fizetési díj (British, Lufthansa de még a WizzAir és RyanAir sem számol fel ilyet). Tehát a KLM honlapján ez most 1900Ft körüli összeg, de még így is érdemesebb lehet náluk megvenni, mint az olcsóbb OTA-kon keresztül.

screen_shot_2017-11-10_at_4_10_24_pm.png

 

És hogy miért is lettek hirtelen ilyen olcsók ezek a repülőjegyek?

Azért, mert 2018 májusától az addig nulla helyett, egyszerre 4 transzatlanti útvonal is elérhető lesz közvetlenül Budapestről. Az Air Canada már harmadik évben fog visszatérni a nyári menetrendre (sajnos télen nem repülnek, akkor a karibi térségbe irányítják a gépeiket). Ők április elejétől fognak repülni Torontóba, kezdetben heti 3x, majd a csúcsidőszakban naponta. Az igazán nagy változás a repülőtér életében viszont május elején fog indulni, ugyanis akkortól a LOT lengyel légitársaság az egyik Dreamlinerét (a modern, és szerethető Boeing 787-es) Budapesten fogja üzemeltetni, és innen heti 4 járat lesz New York JFK repülőtérre, kettő pedig Chicago O'Hare repülőtérre. Szintén régóta várható volt az American Airlines nagy visszatérése, ami a Malév-csőd után nem sokkal zárta be a pesti útvonalat. Viszont a LOT-tal nem akart versenyezni sem a New York-i, sem a chicagoi útvonalon, így az elsőre nem túl rentábilisnek hangzó Budapest-Philadelphia útvonalra jelentett be napi járatot a 2018-as nyári menetrendre. Máris értelmesebbé válik az útvonal, ha figyelembe vesszük, hogy ott van az American Airlines egyik nagyobb átszállóközpontja, és ezzel közel száz olyan amerikai város lesz elérhető egyetlen kényelmes átszállással, amik eddig csak minimum kettő, vagy annál több útmegszakítással volt elérhető. 

Ezek fényében nem túl meglepő, hogy elkezdődik a nagy árverseny Budapestről az észak-amerikai piacra. Ami a LOT-ot illeti, Star Alliance tagként megtehetné, hogy átszállást biztosít a United járataira, de ahhoz JFK helyett Newarkra kéne repülni. Chicago viszont szintén nagy United átszállóközpont, viszont valamiért ott sem sikerült megegyeznie a nagy amerikai hálózatos partnerével, tehát mindkét útvonalra csak point-to-point utasokat várnak. Ami érdekes, hogy kilátásba helyezte a LOT, hogy esetleg később Budapestet használná átszállóközpontnak, ami összhangban áll azzal a törekvésével, hogy kilép a lengyen piacról és régiós szinten próbálna meg növekedni, mielőtt felvásárolja a Lufthansa vagy valamelyik más cégóriás. Én mindenesetre nagyon szurkolok nekik, remélem sikerül.

Ami még furcsa, hogy az American Airlines még mindig nem kezdte el igazán aktívan árulni a philadelphiai járatára szóló jegyeit, ezek csak a társaság honlapján vásárolhatóak meg. A PHL-en keresztüli átszállásos járatokat pedig jóval a konkurencia fölé méri. Várható legkésőbb februárig, hogy komoly árcsökkentés lesz ezekre az útvonalakra, különben nem lesz túl hosszú élete a járatnak. Egyébként pedig öreg 767-esekkel repülnek majd ide, amelyeken ülésbe épített szórakoztatórendszer nincs. Van helyette viszont néhány képcsöves TV a fejek fölött. Pár hónapja a Dallas-Orlando útvonalon repültem egy ilyennel, és elég kiábrándító volt.screen_shot_2017-11-10_at_4_44_47_pm.png

A hír egyébként örömteli minden szempontból, mert lassan eljutunk arra a szintre, hogy fillérekért repülhetünk szinte bárhova. 
2018 májusától lesz napi 3db követlen járatunk Észak-Amerikába (leszámítva hogy egyik nap a LOT nem repül, és az Air Canada csak júniustól jön naponta). Az American gépe 209 férőhelyes, az Air Canadáé 279 a LOT gépén pedig 252 ülőhely van. Vagyis durván naponta 700 szék lesz irányonként Budapest és a másik kontinens között, míg jelenleg egész pontosan nulla van. Viszont a nagy európai hálózatos légitársaságok, akik Budapestről a saját átszállóközpontjaikra viszik az utasokat, hogy onnan szállítsák őket tovább, nem fogják hagyni a piacuk elvesztését. Emiatt kezdenek extrém árcsökkentésbe, és ennek látjuk a példáját ezzel a KLM akcióval. Ez pedig még csak a kezdet, hiszen van hová még fejlődni. Amennyiben rövidesen esetleg a United vagy a Delta is járatot nyit a Liszt Ferenc reptérre, vagy esetleg a régóta emlegetett ötödik kereskedelmi szabadságjog kihasználásával megnyílik az Emirates járata, akkor még olcsóbb jegyárak várhatóak. Képzeljétek el, hogy egyes európai repülőterekről bármikor 80.000Ft körül el lehet jutni nemhogy New Yorkba, de Los Angelesbe is. Például Düsseldorfból, Stockholmból, Oslóból már közel egy éve ilyen árak vannak, és ha így megy tovább, végre Magyarországon is eljuthatunk erre a szintre.

Végezetül még annyit, hogy soha a világtörténelem során nem volt még ennyire olcsó a repülés, úgyhogy menni kell, jelenleg 2017-ben csak az nem repül sehová, aki nem is akar. Utazzatok sokat, mert pár év múlva ha újra megdrágul a kerozin, vissza fogjátok sírni ezeket az éveket.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://odafent.blog.hu/api/trackback/id/tr5313230515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

studkell 2017.11.11. 14:09:38

"Viszont a LOT-al nem akart versenyezni sem a new yorki, sem a chicagoi útvonalon"

LOT-tal. Nincs és soha nem is volt -al, -el rag a magyarban, csak teljesen hasonuló -val, -vel rag. Amúgy szóban is két t-vel mondod. Ja és New York-i, mert kéttagú városnév. Ez utóbbit mondjuk tényleg csak a nyelvtannácik tudják.

2017.11.11. 14:37:06

Nem repülés a drága, hanem a reptéri kiszolgálás. Repterenként 30-40 ezer forint az illeték. Ebből következően átszállás nélkül kb. 70-80 ezernél nem lehet olcsóbb a jegy, de ekkor a légitársaság szinte nulla forintért adja az utazást, egy átszállás esetén 100-120 ezer forint a minimum. Ami ezek fölött van, az a légitársaságé.

Ete.S 2017.11.11. 14:56:10

@studkell: köszönöm, javítottam! ez a New York-i biztosan nem kis betűvel írandó így? Elég fura, hogy egy kéttagú városnévvel meg lehet úszni az -i szuffix kisbetűsítő erejét.

@roli101: ez nem teljesen így van, az átszállásos jegyek szinte mindig olcsóbbak az átszállás nélkülinél. Átszálláskor a reptér kisebb illetéket számol az utasra, és a nagy átszállóközpontoknál gyakran az azt használó légitársaságok tulajdonosai is a reptérnek (például a Lufthansa Frankfurtban), ami szintén jó alkupozíció.
A hagyományos légitársaságok egy utaskilométerre vetített költsége durván 11-12 forint körül van. Könnyen kiszámítható, hogy így ezek az akciós jegyek durván ráfizetésesek a légitársaságnak. Hogy miért éri meg nekik mégis? Mert egy hagyományos légitársaság ha eladja a first és business jegyeit, akkor a turistát szinte bármennyiért adhatja, neki már nyereséget termel a járat. És pont emiatt van az, hogy ha skyscannerbe beírod, nem találsz olyan dátumot, amikor a Norwegian lenne a legolcsóbb BUD-NYC útvonalon, mert egy hagyományos légitársaság a turista osztályt szinte mindig nullszaldóra vagy az alá árazza be. Legalábbis a transztlanti piacon, mert az ennyire telített. Más a helyzet, ha az ember Dzsibutiba utazik. De nem utazik.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.11.11. 16:40:28

Soros így akarja megkönnyíteni, hogy a migránsok kerülő úttal, de elfoglalhassák a szent magyar földet.

Asas66 2017.11.11. 16:51:07

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ja, csak nem fog nekik sikerülni -- legalábbis BUD-ra repülve nem. Pesten még magyar útlevéllel se egyszerű bejutni az országba. Éberen őrzik a határt rendőreink. Egy élmény.

Barkalot 2017.11.11. 17:26:13

Logikusan egy közvetlen járat az olcsóbb mint egy átszállásos.

Gtusa 2017.11.11. 20:54:59

LA-ba hol találsz 80 alatti jegyet ami nem wow vagy Norwegian?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.11.11. 21:08:23

@Asas66: A repülőúton díszmagyarba öltöztetik, Orbán képet tetováltatnak a vállára és simán átcsúszik a határon a migráns.

tlantos 2017.11.12. 06:29:35

Azert ne felejtsük el, hogy nem keves aru is utazik azokon a repulokon. Igencsak dragan.
Amúgy pl. Az AF meg a KLM is naponta repul Lima-ba, megis nagyon durva araik vannak.
Jopar eve volt egy eleg jo akciojuk, akkor 220e volt a retur. Es volt belole boven valaszthato idopont.
Ez akkoriban jellemzoen 350-400e kozott volt. Es most se jon ki olcsóbbra.
Pedig az sincs olyan messze. Szoval van meg hely, ahol behozzak az elmaradasukat.

HaD 2017.11.12. 08:22:30

@Asas66: el kellene battyogni a nem dél-keleti határszakaszokra ahol megláthatná hogy milyen "keményen" védik a biztonságát a nyugatról északról ideáramló:) migráncsoktól...konkrétan senki nincs befelé a határokon nem úgy mint pl. a "tetü" szlovákoknál akik bizony szúrópróba szerüen ellenöriznek...de még ausztria felöl hozzájuk érkezöket is...

HaD 2017.11.12. 08:25:57

@Gtusa: a Norwegian-nak igen jó felszeréltségü és kényelmes gépei vannak nem úgy mint a KLM-nek...nemrég repültem velük az USA-ba és tökéletes volt a gép(ha meg enni akartam akkor 5 percen belül ott volt az asztalomon szinte bármi...és nem reptéri árakon hanem annál jóval kedvezöbben)

studkell 2017.11.12. 08:29:21

Ete.S: biztosan marad a nagy betű, üsd be a magyarhelyesiras.hu-n. :) Kösz a javítást, szép napot!

ComLo 2017.11.12. 11:15:16

Én személy szerint annak örültem volna leginkább, ha Duba-i Emirates gép megy tovább, ahogy arról sokáig szó volt. A LOT még hagyján, de az AA leharcolt 767-esei ... :-S

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.11.12. 11:50:30

"Az AF-KL csoport történetesen a szemetebb légitársaságok közé tartozik, mert nekik a saját honlapjukon is van kártyás fizetési díj (British, Lufthansa de még a WizzAir és RyanAir sem számol fel ilyet),"

Nagyon tájékozatlan vagy. A Ryanair és a Lufthansa is minimum 2%-os díjat számol fel a hitelkártyás fizetésekre, BA-vál idén nem repültem.

Asas66 2017.11.12. 18:15:21

@HaD: Schengeni egyezmény, illetve schengeni zóna, mint fogalmak megvannak? Arról szól az egész, hogy csak _kivételes_ esetben lehet a belső határokon határellenőrzést végezni. Ez a lényege az egésznek. Nekem nem hiányzik a sorbanállás a határon. Sehol, semmikor. Álltam Hegyeshalomnál eleget anno. Ahol elkerülhetetlen, ott nyilván csinálni kell, ez a normális. De az, hogy magyar útlevéllel Magyarországra belépéskor többet sz@rakodnak az ellenőrzéssel, mint bárhol máshol, az sok (nyilván nem az USA-ról beszélek). Nem kicsit, nagyon.
süti beállítások módosítása