Odafent

Odafent

Megérkezett a Wizzair első A321neo repülőgépe.

2019. március 08. - Ete.S

A Wizzair 2019. március 7-én átvette első új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A321neo (new engine option) repülőgépét, ami a nem túl jól hangzó HA-LVA lajstromjelet kapta. Ez az első fecske, amit a következő pár éven belül 255 követ még. A Wizzair középtávú céljai között a 300 gépes flotta, és évente 100 millió utas szállítása szerepel. 

ha-lva.jpg

Fotó: Soós András

Repülőgépet nem olyan egyszerű csak úgy egyik napról a másikra venni. A ma érkezett példányt még 2015 júniusában rendelte meg a Wizzair, a Párizsi Légi Szalonon. Akkor még 50 gép körüli flottával üzemeltek, és rendeltek 110 A321neo-t. 2017-ben kértek mellé még 146-ot (ennek egy része a rövidebb törzsű, A320neo). A Wizzair az elmúlt években stabilan növekedett, évről évre több mint 20%-al több utast szállított. Ma 108 meglévő repülőgép után a 109.-ként került a flottába az első A321neo.

A321neo, a legmodernebb keskenytörzsű gép

Az Airbus 1987-ben mutatta be először a keskenytörzsű modelljét, ami azóta is a rivális Boeing 737 típuscsalád egyetlen számottevő konkurense. Általában az utasok jobban szokták szeretni az A320-ast a 737-esnél, hiszen előbbi 16cm-el szélesebb, az ablakok is magasabban vannak, és csöndesebb a kabin. 
Az A320-as család legújabb generációját 2010-ben jelentette be a gyártó, és 4 évvel később, 2014. szeptember 25-én levegőbe is emelkedett az első, majd másfél évvel később a Lufthansa üzembe helyezte a típust. Sajnos nem indult zökkenőmentesen, a gyártó által kínált kétféle hajtóműből az egyikkel (Pratt&Whitney PW1100G) problémák adódtak, többszöri áttervezés és üzemeltetési korlátozások után sikerült csak ezeket elhárítani. A Wizzair egyébként pont ezt a hajtóművet vette a gépeibe (a régebbi gépeiken is P&W hajtómű van, így ez kézenfekvő választás volt). Az A319, A320 és A321 között csak a gépek hossza a különbség. Eredetileg a Wizzair csak A320-asokat üzemeltetett, majd 2015-ben vették át az első, 7 méterrel hosszabb törzsű A321-est, majd ma ennek újrahajtóművezett változatát. 

A lényeg pedig a gazdaságosság. "A gép új generációs hajtóművei és a kabintér iparági referenciát jelentő újításai együttesen csaknem 20 százalékos üzemanyag-megtakarítást biztosítanak." - írja sajtóközleményében a Wizzair. A mondat első fele kézenfekvő, új hajtómű, ami 15%-al kevesebb üzemanyagot fogyaszt a réginél. Viszont több ülés is került a gépbe, a korábbi 230-al szemben 239. Kisebb lábtér nem lesz, a mosdók és konyha, valamint a vészkijárok elhelyezésén változtattak, ez az ACF (Airbus Cabin Flex) konfiguráció, kifejezetten a fapados légitársaságok igényeire szabva. Így jön ki az egy ülésre vetített 19%-al alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás. Másik fontos tulajdonsága a 43%-al alacsonyabb zajkibocsátás, ami elvileg 50% körülinek érződik, mert más frekvenciatartományon zúg. Örülhetnek majd a reptér közelében lakók.

Márciusban még két másik A321neo érkezik, év végéig pedig összesen hét. Ezek mind a budapesti bázisra kerülnek. Az első kereskedelmi járat március 8-án indul Rómába, majd a hónap közepétől Londonba, hó végétől pedig Barcelona, Bari, Bologna, Eindhoven, Milano és Stockholm irányába találkozhatnak az utasok az új gépekkel. 

ha-lva2.jpg

Fotó: Soós András

Az átadó ünnepségen jelen volt Váradi József, a Wizzair vezérigazgatója. Beszélt a társaság hosszútávú terveiről. 2026-ig szeretnének 100 milliós éves utasforgalmat, és 300 gépes flottát elérni, valamint terveik szerint egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek majd a nyugat-európai terjeszkedésre, ami már látható is a bécsi illetve angliai járatnyitásokon. Nem került szóba az A321LR (Long Range) beszerzése, sem a korábban emlegetett jövőbeli transzatlanti járatok indítása. Idén várhatóan 40 milliós éves utasforgalmat érnek el, és utalt rá, hogy lesznek még járatbejelentések Budapestről és Debrecenből is. Ha a 40 millió utas összejön, azzal beérnék a Norwegian-t, és Európa harmadik legnagyobb fapados légitársaságává válnának, a Ryanair és Easyjet után. Szerinte az A321neo-val a Ryanair üzemelési költségei alá tudnak menni, ezáltal Európa leghatékonyabb légitársaságává tudnak válni, és a kiadásaik csökkenésével további mozgástér nyílik a jegyárak mérséklésére is.

va_radi.jpg

Váradi József - Wizzair CEO

Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója is tartott egy pár perces prezentációt. Az lehetett a feladata, hogy kicsit helyreállítsa a repülőtér utóbbi pár hétben megtépázott hírnevét. Kormányoldalról elég sok támadást kaptak mostanában. Nyílt levelet államtitkártól az áldatlan állapotokról, az előnytelen privatizációs szerződés firtatását, valamint a zajterhelés újbóli előhozatalát. Azt magyarázta, hogy 13 éve még 180 férőhelyes zajos Boeing 767-esek röpködtek nap mint nap a Malév színeiben, mától viszont 239 üléses, csöndes A321neo-k fognak jönni-menni. Ez igaz, de a legkisebb mértékben sem a Budapest Airport érdeme, és ez a fejlődés csak a kötelező minimum, más reptéren sincs ez másképp. Mondta még, hogy 2006-ban 60% volt az itt megforduló gépek átlagos töltöttsége, 2018-ban viszont már 81%. Szintén jól hangzik, de ez Európa-szerte így van. A fapadosok eleve a közel maximális load factor-ból élnek, és a hagyományos légitársaságok is évről évre egyre jobb eredményt érnek el ezen a téren. Szerinte a kettő eredője, hogy összességében sokkal kevesebb le- és felszállás van mint 2006-ban. Ez azonban csak a Malév csődje miatt van így. Az elmúlt 6 évben folyamatos nőtt a gépmozgások száma. Ez zavarja a lakókat, akik már elfelejtették milyenek voltak a Malévos idők.
Ezután a 6,5 milliárdos BUD:Plus fejlesztési csomagot promózta. Felújított WC-k, új digitális kijelzők, új sor a biztonsági ellenőrzésnél, modernizált kordonrendszer, önkiszolgáló csomagfeladó pultok telepítése, automata útlevélellenőrző készülékek a non-schengeni érkezési részen. Szép és jó, 2-3 év késéssel. Örüljünk, ha tényleg mindet megcsinálják rövid időn belül. Szóba került még a 3-as terminál, ami elvileg 2023 nyarán megnyílhat, 700 millió eurós fejlesztésként. A kormányt Mosóczi László, közlekedésfejlesztési politikáért felelős államtitkár képviselte. Udvariasan gratulált a Wizzairnek, méltatta hogy a modern, csöndes A321neo-ra esett a légitársaság választása (nem hinném, hogy a zajszint egy kicsit is szempont lett volna. Csakis a megtakarítható üzemanyagmennyiség érdekli őket). Majd rátért a tárgyra. A következő 20 éven belül Európa légterében 40%-al fog nőni a forgalom, hazánkban várhatóan ennél is nagyobb mértékben. Mindenképp megoldást kell találni a reptér és a lakók konfliktusára, párbeszédre van szükség, és keresni kell a konszenzust. Szép üzenet, majd meglátjuk milyen eszközökkel fogják ezt a harcot megvívni a felek.

A beszédek után ünnepélyes szalagátvágás volt, és a gépet meg lehetett nézni közelebbről. Majd holnaptól már kezdi is behozni az egybként 127 millió dolláros listaárát.

És ha Ferihegyen a karámból sétálok a géphez, mellettem pedig magenta-kék festésű izék vannak, akkor melyik az A321neo? Amelyiknek sokkal nagyobbak a hajtóművei. Illetve amelyiknek egy oldalon 3 normál ajtaja van, és két szárny feletti vészkijárata. 

ha-lva3.jpg

Fotó: Soós András

A bejegyzés trackback címe:

https://odafent.blog.hu/api/trackback/id/tr9414676338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ideasz 2019.03.08. 21:34:49

" 2026-ig szeretnének 100 milliós éves utasforgalmat.... elérni"
kicsit segíthetünk!
www.facebook.com/groups/498851830478765/
süti beállítások módosítása