Odafent

Odafent

A világ legforgalmasabb légi útvonalai

2017. november 27. - Ete.S

Ma többen szállnak repülőre, mint bármikor korábban a történelem során. A légiipar a 20. század közepe óta folyamatosan fejlődik, a repülőgépek egyre modernebbek és biztonságosabbak. A szeptember 11-ei terrortámadás, valamint a 2008-as válság negatív hatásai már nem látszanak a statisztikákon. A budapesti repülőtér forgalma 2004 óta duplájára nőtt, sőt a 2013-as 8,5 millióról 4 év alatt 13 millió körülire nőtt. Ez már elég szép teljesítmény, most viszont nézzük meg mik azok a forgalmi adatok, amiket a következő 30 évben biztosan nem fog elérni a Liszt Ferenc repülőtér.

screen_shot_2017-11-27_at_11_38_39_pm.png

Kevesen gondolnák, de a két repülőtér közötti legnagyobb forgalom versenyét a Szöul - Csedzsu (angol átírattal Jeju) járat nyeri. Az alig 450.000 fős Csedzsu évente több mint 11.000.000 utast fogad vagy indít Szöul-Gimpo repülőtérre. Figyelembe véve, hogy ez egy sziget, tehát a repülőn és a kompon kívül más utazási alternatíva nincsen, érthető hogy nagy a légiforgalom, de a 11 millió azért még így is rengeteg. A sziget egyébként gyönyörű, a "Koreai Hawaii"-ként szoktak rá hivatkozni, és a látogatóinak jelentős része kínai turista, akik jó eséllyel Szöulban szállnak át. Ott pedig túl nagy várakozási idő biztosan nincs a csatlakozásra, hiszen napi több mint 200 járat közlekedik a két város között, csúcsidőben pedig 5-6 percenként indulnak a gépek. Érdemes egy pillantást vetni erre a flightradar képre:

screen_shot_2017-11-22_at_8_50_30_am.png

A világ 10 legforgalmasabb útjából 9 belföldi útvonal, 8 pedig Ázsiában található. Könnyű belátni, hogy a belföldi forgalom nagyobb területű országokban szükségszerű alternatívája a földi közlekedési formáknak. Arról nem is beszélve, hogy gyakran a domborzati viszonyok miatt esély sincs megfelelő közúti/vasúti infrastruktúra kiépítésére, és így marad a repülés. 

A listán Japán 4 útvonallal is szerepel. Itt van némi ellentmondás, hiszen fantasztikus vasúti infrastruktúrával rendelkezik az ország, a 320km/h átlagsebességű Sinkanzen vonatoknak nincsen párja. Viszont a privatizált vasúttársaságok annyit kérnek el, amennyit nem sajnálnak, és ez az összeg gyakran drágább a repülésnél is. Egy Tokió - Oszaka retúrjegy 60.000Ft. Ez még akciós időszakban is minimum 40 ezer. Bérlet pedig nincs, ezt minden egyes utazás alkalmával ki kell fizetni. Nem csoda hát, ha a szóban forgó mindössze 400 km-es útvonalra évente 6,9 millió utas inkább a repülőt választja. Japánnak egyébként komoly problémát okoz, hogy ilyen szinten elszálltak a közlekedés árai, ez ugyanis mérhetően fogja vissza a turizmust. Ezért is van bevezetve az egyetlen bérletvásárlási lehetőség, a JR pass, kizárólag külföldi turisták számára (illetve idén júliustól korlátozásokkal Japán állampolgároknak is), egytől három hétig tartó időszakra, 80.000 Ft-os ártól. Ez, az amúgy nem túl olcsó bérlet korlátlan utazásra ad lehetőséget, mindössze egy 1000 km-es szakasz áráért. Aki egyszer elmegy Japánba, ennél olcsóbban biztosan nem tudná körbeutazni az országot. Tavaly nyáron volt szerencsém eltölteni ott egy kis időt, és 4500km-t vonatoztam egy hét alatt 80.000Ft-ból, ez pedig már olcsóbb mint a MÁV. A színvonal és a sebesség pedig nagyon más világ. De most a repülés a téma, abban pedig szintén élen járnak a japánok. Tokió és Szapporo között 8,4 millióan utaztak tavaly, ez a második legforgalmasabb a világon. A Tokió - Fukuoka útvonal nem sokkal maradt le, 8,2 millió utasával. A listán 8. helyen szerepel a már említett Tokió - Oszaka, (6,9 millió) és tizedik a Tokió - Okinava (4,7 millió) közötti járat.

screen_shot_2017-11-27_at_9_24_18_pm.png

Ausztrália 77-szer akkora mint Dél-Korea, és kevesebb mint feleannyian lakják. Sydney és Melbourne között 2015-ben mégis 8,1 millióan közlekedtek repülőgéppel. Ezzel pedig a 4. legforgalmasabb útvonal a világon. Ezen az távon a vonat 92km/h átlagsebességgel közlekedik, ami nem túl jó alternatíva, és tervek ugyan vannak nagysebességű hálózat kiépítésére, de még legalább 20 év, mire ez elkészül, addig marad a repülő. Ausztráliában a környezeti viszonyok miatt a repülésnek nagy hagyománya van, ami abból is látszik, hogy a Qantas 1920 óta folyamatosan üzemel, és a világ legbiztonságosabb légitársasága. A kontinens második helyezettje a Sydney és Brisbane közötti járat, kicsit több mint 4,6 millió utassal évente, ez viszont globálisan csak a 11. helyre elég.

A listára felkerült a Rio de Janeiro és Sao Paulo közötti útvonal, ami viszont nem is utasszámban emelkedik ki igazán, hanem napi járatszámban. A kerek hét milliós éves utasforgalom a listán csak a 7. helyre elég, viszont a napi 284 járat magasan veri a Szöul - Csedzsu járatot is. Ennek két oka lehet. Az egyik, hogy alacsonyabb a járatok töltöttsége. A másik viszont, hogy az útvonalon közlekedő járatok jelentős részét kisebb, regionális gépekkel üzemeltetik, amiket egyik nemzeti büszkeségük, az Embraer repülőgépgyártó termel. Az útvonalnak idővel konkurenciája is lesz majd. Ugyan 2014-re igérték az átadást, de idén talán már el is kezdik építeni a két várost összekötő gyorsvasutat, ami a francia TGV rendszerein alapszik.

Más BRICS-országok is felkerültek a listára, mint például India a Mumbai - Delhi útvonallal, 7,3 millió utassal. Itt nem kérdés, hogy inkább repül az ember, mint vonatra vagy buszra száll. De azért arrafelé a gépeken is történnek furcsaságok, a mindennapos verekedésektől kezdve a rendszeresen nőket ért zaklatásokon át a futóművet behúzni elfelejtő pilótákig. De mily meglepő, ők is hisznek a nagysebességű vonatokban (+/- egy isten nem számít ott), ugyanis Japán licensz alapján építik a saját gyorsvasút hálózatukat. Elvileg ezeknek már nem lehet a tetején utazni. 

screen_shot_2017-11-27_at_9_33_59_pm.png

A Peking - Sanghaj járat előkelő helyezése a 2012-es 7,2 millió utassal gondolom senkinek sem meglepő, inkább az a furcsa hogy csak egyetlen kínai járatpár van a top 10-ben. A kommunista országban a nagyobb légitársaságok állami kézben vannak, ezek pedig nagyon dinamikusan fejlődnek, rengeteg új repülőgépre lesz szükségük a következő évtizedekben. Ahogy a világ legmagasabb épületei közül is egyre több náluk van, így lesz ez nemsokára a legforgalmasabb légi útvonalakkal is. Nem beszélve arról, hogy a Boeing és Airbus is Kínából kap rövidesen versenytársat.

Egyetlen nemzetközi útvonalként évi 6,2 millió utasával 9. helyen bekerült a legnagyobbak közé a Hongkong - Tajpej útvonal. Túlzottan nemzetközinek azért nem nevezhető, és a régió fontos gazdasági központjaiként érthető a nagy utasforgalom a "kistigrisek" között.

Dél-Afrika a 10-es listáról ugyan lemaradt, de a Johannesburg és Fokváros közötti útvonal a 12. helyet azért megszerezte. Itt évente 4,5 millióan közlekednek. Ezt végképp nem gondolná senki sem, hogy Ázsia, Ausztália és Dél-Amerika mellett még Afrika is lekörözi Európát és Észak-Amerikát.

1. Szöul Csedzsu 450km 11,1 millió
2. Tokió Szapporo 819km 8,4 millió
3. Tokió Fukuoka 883km 8,2 millió
4. Sydney Melborne 706km 8,1  millió
5. Delhi Mumbai 1150km 7,3 millió
6. Peking Sanghaj 1075km 7,2 millió
7. Sao Paulo Rio de Janeiro 366km 7,0 millió
8. Tokió Oszaka 405km 6,9 millió
9. Hong Kong Tajpej 780km 6,2 millió
10. Tokió Okinava 1554km 4,7 millió

 

Mégis hogy történhetett az, hogy az EU és USA ennyire le van maradva? Talán a világgazdasági súlyunk ennyit csökkent, és már csak gyártjuk a repülőket ahelyett, hogy használnánk is őket? Erről szó sincsen. Európában a relatíve kis helyen elterülő sok különböző nemzetállam miatt nincsen ekkora forgalom, hiszen a családi és üzleti utazások többségében belföldiek (legalábbis a Magyarországnál sokkal nagyobb országokban ez így van). Továbbá más kontinenseken kevés nagyváros között utaznak rengetegen, itt sokkal több pontja van a hálózatnak, és ezeken jobban eloszlik a forgalom. Arról nem is beszélve, hogy Európában a földi közlekedési formák sokkal népszerűbbek. Egyesült Államokban a helyzetet az bonyolítja, hogy itt a három nagy hálózatos légitársaság (American, United, Delta) utasai gyakrabban utaznak átszállással. Atlanta nem azért a világ legforgalmasabb reptere, mert olyan népszerű célpont, hanem mert a Delta (ami a 104 milliós forgalom 75%-át adja) legnagyobb átszállóközpontja ott van. 

Az Észak-Amerika legforgalmasabb útvonalai értelemszerűen az USA belföldi járatai. Mexikó és Kanada nem akkora piac. Első helyetett a New York - Chicago, évi 4,0 milliós forgalommal, a második Los Angeles - San Francisco 3,6 millióval (itt is a rövidebb utak a forgalmasabbak), transzkontinentális járat csak a harmadik helyre jutott 3,4 millió utassal, ez a Los Angeles és New York közötti.

Európában legtöbben Toulouse és Párizs között utaznak, évente 2,3 millióan. A top 25-ben ugyancsak a belföldi járatok vannak többségben, bár kitudja meddig marad belföldi a Madrid - Barcelona útvonal, ami jelenleg a 2. a listán. A legforgalmasabb nemzetközi járat a 12. helyen álló Dublin - London Heathrow. Sajnos csak olyan forrást találtam, ami egyesével veszi a repülőtereket. Ha több reptérrel kiszolgált nagyvárosokat egynek számolnánk, London és Párizs is biztosan jobban felülreprezentált lenne. 

screen_shot_2017-11-27_at_7_15_30_pm.png

Ha kizárólag a nemzetközi útvonalakat nézzük, a toplistában szintén Ázsia a bajnok, a maga kis regionális útvonalaival. Azonban felbukkan néhány igazi hosszútávú útvonal is.

1.: Hongkong - Tajpej (5,1 millió)
2.: Jakarta - Szingapúr (3,4 millió)
3.: London - New York (3,1 millió)
4.: Bangkok - Hongkong (3 millió)
5.: London - Dubaj (2,8 millió)
6.: Kuala Lumpur - Szingapúr (2,7 millió)
7.: Hongkong - Szingapúr (2,7 millió)

Van viszont egy másik megközelítés is, amivel valóban az elsőre logikusnak tűnő várospárok lesznek a legelőkelőbb helyeken. Ehhez utaskilométerben kell számolunk, vagyis az utasok éves számát megszorozzuk a két város közti távolsággal. Ebben az esetben értelemszerűen a hosszútávú járatoknak nagyobb előnye van a kis párszáz kilométeres utakkal szemben. Eszerint a legjelentősebb út a London Heathrow - New York JFK, 10,9 milliárd utaskilométerrel, és ha hozzávennénk Gatwick, London City, és Newark forgalmát, még nagyobb lenne ez a szám. A második London - Dubaj, a harmadik pedig London - Hongkong. Nem kérdéses tehát a Heathrow repülőtér vezető szerepe a világ interkontinentális járatai között.

screen_shot_2017-11-27_at_8_30_41_pm.png

 

Ezek tehát a világ legforgalmasabb légiközlekedési útvonalai. Reméljük egyszer még felkerül a listára valamelyik Budapestről induló járat is. Ha tetszett a poszt, kövesd a blogot facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://odafent.blog.hu/api/trackback/id/tr9613344243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.11.29. 23:45:52

Apró kis kötözkodés: " fantasztikus vasúti infrastruktúrával rendelkezik az ország, a 320km/h átlagsebességű Sinkanzen vonatoknak nincsen párja." Az átlagsebesség nem összekeverendő a legnagyobb sebességgel, itt az utóbbiról van szó. továbbá a japán vasúti technológia bizony nem páratlan, sőt!

A listában szereplő forgalmas légiútvonalak közül többnek is van vasúti alternatívája vagy épp építés/tervezés alatt áll.
süti beállítások módosítása