Az utóbbi napokban nagyobb nyilvánosságot kapott, hogy a Lufthansa beperelte egy utasát, aki állítólag őket több mint 2000 euróval megkárosította, amikor is az úgynevezett "hidden city" trükköt kihasználva utazott. Kicsit részletesebben járjuk körül az esetet.
Fotó: Lufthansa ©
Mi az a hidden city ticketing?
Először is, magyarosan nevezzük mondjuk rejtett városnak. Ez a 2000-es évek elejéig az egyik legjobb repülőjegyfoglalási trükk volt, azóta viszont már sokat vesztett jelentősségéből, főleg azokon a területeken, ahol a fapados lefedettség nagy. A lényeg az, hogy A-ból B-be szeretnék eljutni, viszont ha A-ból C-be veszek jegyet, úgy hogy B-ben átszállok, akkor az ár olcsóbb, és egyszerűen B reptéren nem szállok át, hanem kisétálok a reptérről.
Egy példával illusztrálva: New Yorkból szeretnék menni Roanoke repterére. Ez március 1-én egyirányú járattal, az American Airlines fedélzetén durván 240 dollárba kerül. Viszont tudok foglalni járatot New Yorkból Charlotte-ba, úgy, hogy lesz egy átszállás Roanoke-n, és így csak 77 dollárba kerül a jegy.
Sokkal olcsóbb így:
Második esetben Roanoke-ba megérkezve, egyszerűen kisétálhat az utas, kihagyja a második járatot.
Akkor miért nem repül így mindenki?
Mert nagyon ritkán éri meg az utasnak. Csak a hálózatos légitársaságoknál működik, ahol nem repült szegmensenként számolják a tarifát, hanem két város közötti, megadott átszállási ponttal rendelkező utak esetén különböző árakat határoznak meg. A fapados légitársaságoknál egyáltalán nem működik, eleve mert a legtöbbjük nem ad el átszállásos jegyet (például Wizzair), aki pedig igen (Norwegian, Ryanair), az egyszerűen összeadja a szegmensek árát, és soha nem lesz olcsóbb A-B-C út, mint A-B. Továbbá a rejtett várost kihasználó foglalásoknál a csomagunk megy tovább a céllálomásra, így azt nem tudjuk feladni. Hosszabb átszállás esetén meglehet kérni az utasfelvételi pultnál, hogy légyszi-légyszi, csak az átszállási pontig add fel a bőröndöt, de általában ezt sem engedik. Főleg akkor kínos, ha a kapunál minősítik át a kézipoggyászt feladottá, mert akkor is a célállomásig küldik.
Retúrjegyeknél sem működik jól a trükk. Ha az egy jegyen szereplő járatokból akár csak egyet is kihagyunk, az összes hátralevő azonnal törlődik. A fenti esetet felhasználva ez azt jelenti, hogyha New Yorkból megérkezünk Roanoke-ba, és nem megyünk tovább Charlotte-ba, de van nekünk másnap egy visszautunk, ugyanúgy Charlotte-ból indulva Roanoke-n keresztül New Yorkba, akkor nem tudunk felszállni Roanoke-ban a gépre, mert a jegyünk már rég érvénytelen.
Kicsit kisebb áreséssel, de nézzünk egy hazai kiindulású példát is. Március 2-án ha közvetlenül szeretnénk Amszterdamba repülni KLM-el, az 66.400 Ft-ba kerül. Ugyanezen a napon Budapest - Amszterdam - Párizs járat a KLM-nél csak 37.900Ft
66.400Ft. Sok.
37.900Ft. Még mindig sok, de nem rossz.
És pontosan mit csinált a német fickó?
Ő Berlinben él, és Seattle-be utazott. Sokféle lehetőség közül választhatott egy ilyen úthoz. Seattle az egyik legdrágább célállomás transzatlanti utaknál, ez ideális arra, hogy különböző kiindulási városok között óriási eltérések legyenek. Skandináviából indulva gyakran olcsóbbak a transzatlanti repülőjegyek, mert nagy a verseny (Norwegian miatt), és alacsonyabbak a reptéri illetékek is. Vonatkoztassunk el attól, hogy ebben a pillanatban Berlin - Seattle retúrjegyek foglalhatóak 550 EUR-ért, és épp Oslóból a Lufthansa 800 EUR alatt nem visz el. Lehet hogy neki utolsó pillanatban kellett vásárolnia, vagy épp valami miatt mások voltak az árak. Ugyanis amikor ő vásárolt, 630 EUR volt az Oslo - Frankfurt - Seattle // Seattle - Frankfurt - Oslo jegy. Ugyanebben az időpontban a Berlin - Frankfurt - Seattle // Seattle - Frankfurt - Berlin jegynek az ára 2742 EUR volt. Ő szépen Berlinből elrepült Oslóba valami fapadossal, ott felszállt az odaútra, majd hazafelé a Frankfurt - Oslo járatra már nem szállt fel, hanem helyette egy külön jegyen megvásárolt Frankfurt - Berlin járattal ment haza.
Miért perli őt a Lufthansa?
Bármilyen repülőjegynél joga van az utasnak ahhoz, hogy ne utazzon el. Milyen lenne már, ha veszek véletlenül egy színházjegyet, és kényszerítenek, hogy üljem is végig az előadást? Ezt senki nem várja el. A túlfoglalás is ezért jövedelmező a légitársaságnak, mert mindig van olyan utas aki nem megy el. A jogilag kényes kérdés az, ha az utas úgy foglalta le a repülőjegyet, hogy eleve nem is akart elutazni. Ez a legtöbb esetben ellentétes a légitársaság szabályzatával, sőt, egyes országokban törvénybe is ütközik. Szingapúrban például őrizetbe veszik azokat az utasokat, akik úgy mennek ki a reptérről, hogy nem szálltak fel a gépre, amire jegyük volt. Az ártatlanság véleleme azonban mindenkit megillet, ezért a légitársaságnak/hatóságnak kell ilyenkor bizonyítania, hogy az utasnak eleve nem volt utazási szándéka, és ez már a repülőjegy megvásárlásakor így volt. A konkrét esetben szereplő német férfi pedig azzal hibázott nagyot, hogy a hazaútra vett Frankfurt - Berlin jegye is Lufthansa járatra szólt. Ha EasyJet-tel, vagy vonattal ment volna, nem lenne semmilyen ügy. Így azonban feltűnt a Lufthansának, és könnyű bizonyítani, hogy legalább az egyik jegyet tudatosan akarta eldobni.
Mi lesz vele?
Elsőfokon már megnyerte a pert, valószínűleg a feljebbviteli szerv is hasonlóan dönt majd. A nyilvánosság semmiképp nem kedvez a Lufthansának. Nagy cég a kisember ellen, a sajtó és a közvélemény teljesen az utas mellett van. Leggyakrabban egy ilyen per sikertelen (az Iberia keresetét is visszadobták), azonban a légitársaságoknak megvannak az eszközeik, hogy "megbüntessék" az utast. Elvehetik a mérföldjeit, kizárhatják a törzsutas programból, elvehetik a státuszát, sőt ki is tilthatják az adott társaság összes járatáról. Ezek mind olyan dolgok, amiket bármiféle bírósági ítélet nélkül megtehetnek, még csak jogorvoslati lehetőség sincs. Nem gyakran csinálják ezeket, de nem érdemes kockáztatni. Ha valaki 'hidden city', 'back to back ticketing', 'fuel dumping' vagy más trükkhöz nyúl, inkább ne rendelje hozzá a jegyhez a törzsutas számát.
Akkor most befoltozzák a kiskaput, és többé nem is utazhatok így?
Nem változik semmi. Aprópénz a Lufthansa számára ez az összeg, amit megspórolt az utas, és azért lehet évtizedek óta büntetlenül élni ilyen trükkökkel, mert sokkal drágább lenne lecserélni az IATA régi foglalási rendszerét, mint hagyni azt, hogy pár szemfüles utas kihasználja a kiskapukat. A fapadosokra ez nem vonatkozik, ők teljesen más rendszert használnak, hatékonyabbak is.
Mások is szoktak jegyet venni úgy, hogy eszük ágában sincs felszállni a gépre?
Körülbelül ugyanannyian, mint akik a rejtett város trükköt használják. Nagyjából minden tízezredik utas. Talán komolyabb visszaélés az, amikor valaki visszatéríthető üzleti/első osztályú jegyet vesz, kimegy a reptérre, becsekkol, bemegy az üzleti váróba és eszik-iszik órákon keresztül. Majd felhívja a légitársaságot, hogy bocsi, mégsem utazom el, küldjétek vissza a pénzt. És hazamegy. Volt aki ezt egy éven (!!) keresztül űzte, hogy minden nap áttete a jegyét a következő napra (őt is örökre kitiltotta a légitársaság a járatairól). Ez sokkal rosszabb, mert ha a gép indulása előtt fél órával mondanak le egy magasabb osztályú jegyet, akkor az a szék üresen megy, és ez tényleg nagy vesztesség a légitársaságnak. A British Airways első osztályú jegyei például még az indulás után három órával is lemondhatóak vagy áttehetőek másik napra, mindenféle extra költség nélkül. Mert teljesen életszerű, hogy az üzletember, aki 4 millió forintot költ egy London - New York retúrjegyre, belefeledkezik az elhúzódó tárgyalásába, majd sok óra késéssel felhívja a légitársaságot, miközben a gépe már félúton van haza, hogy "bocsi, közbejött valami, inkább egy későbbi géppel mennék". Jóllehet, sok tőke kell ahhoz, hogy egy ilyennel visszaéljen az utas, de mindig vannak akik megteszik.
Nem is kell feltétlenül ilyen sokat költeni rá, nekem is van olyan barátom, aki vett már 1200Ft-ért Ryanair repjegyet, csak azért, hogy a MasterCard váróban jóllakjon.
Nem pont ide tartozó, de érdekes eset volt még tavaly decemberben, amikor Hong Kongban néhány K-pop rajongó csak azért vett repülőjegyet, hogy a gépen találkozhasson és szelfizgethessen az imádott banda tagjaival, majd amikor ez megvolt, közölték, hogy ők leszállnának, mert utazni nem akarnak. Hong Kongban a biztonsági szabályok előírják, hogy ilyenkor a teljes gépet ki kell üríteni, és mindenkinek újra keresztül kell mennie a biztonsági ellenőrzésen, ennek a többi utas valószínűleg nem örült. Az esetet követően a fiatalok mégsem kapták vissza a pénzüket (direkt lemondható, teljesen visszatéríthető jegyet vettek), és a légitársaság is szigorított a szabályain.
Összességében a Lufthansa bajban lévő utasát nem kell félteni, és a cég részéről inkább fog visszafelé elsülni az egész akció. Ugyanis a nagy hírveréssel árthatnak a megítélésüknek, valamint széles körben is ismertebbé válik a rejtett város trükk, ami miatt ha egy embert meg is büntetnek, helyette sok száz fog hasonló jegyeket foglalni.