Odafent

Odafent

Kicsoda Kevin McAllister?

2017. december 23. - Ete.S

Ha karácsony, akkor Reszkessetek betörők. Ezt Magyarországon mindenki tudja, aki 1990 után született, vagy van olyan gyereke, aki 1990 után született. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy a főszereplő Macaulay Culkin által játszott Kevin McAllister névrokona az aviatika egyik legjelentősebb szereplője. Ő ugyanis a Boeing kereskedelmi repülőgépekért felelős ágának vezérigazgatója és a Boeing vállalat alelnöke.

screen_shot_2017-12-23_at_8_01_26_pm.png

Kevin McAllister anyagmérnökként végzett a Pittsburgh Egyetemen, majd a General Electrics Aviation cégnél kezdett el dolgozni. Itt 27 évet húzott le, aminek a végén már elnök-vezérigazgató volt. Ez a cég gyártja a világ legnagyobb sugárhajtóművét, a GE90-115B-t, aminek nagyobb az átmérője, mint egy Boeing 737-es törzse. Innen került át aztán 2016-ban a Boeing igazgatói tanácsába, ahol tovább kamatoztathatja csaknem 30 éves tapasztalatait a repülőgépgyártási szektorban.

A havi bevétele valamivel több mint 400.000 dollár, ebből a keresete alig 8.000$, a többit bónuszok formájában kapja (nyilván a kedvezőbb adózásért). Ez forintban kicsivel több mint 100 millió. Havonta. És ezt még megfejelte tavaly egy 18 millió dolláros részvénycsomaggal. Mielőtt valaki sajnálná ezt az összeget az igazgató úrtól, ne felejtsük el, hogy a cég repülőgépeket gyárt. A legnépszerűbb termékük a Boeing 737-es, amiből egy új példány listaára, konfigurációtól függően 90 és 120 millió dollár közé esik. Nomármost tavaly csak ebből a típusból 490-et gyártottak le, és több mint 4000 darabra van még kötelező érvényű megrenedelésük. És ez csak a 737-es. Mert ennél sokkal nagyobb és drágább gépeket is gyártanak, igaz nem ekkora mennyiségben. Például a két év múlva bemutatandó 777-9X 388 millió dolláros listaáron szerepel a katalógusban, és már 273 darab el van adva. Amikor egyébként elfogadta a vezetői állást, kétmillió dolláros bónuszt kapott azonnal. Ebből simán kifizethette volna azt a gyönyörű chicagoi házat, amiben a 'Reszkessetek, betörők!' játszódik, ugyanis az 2012-ben 1,58 millió dollárért cserélt gazdát. A maradékból pedig vehetne egy golfpályát, mert egyébként az a kedvenc sportja. Amellett, hogy feketeöves taekwondo mester.

A tőzsdei kapitalizáció alapján a világ 39. legnagyobb cégének alelnökeként természetesen elég nagy felelőssége van, és munkaköre is sokmindenre kiterjed. Ő felel a kereskedelmi típusok értékesítéséért, gyártási rátájának szabályozásáért, az új fejlesztési irányok meghatározásáért. Jelenlegi legfontosabb dolga, hogy kitalálja, mi legyen a Boeing 797 fejlesztésével. Mert bizony a közepes méretű gépek szegmensében az utóbbi időben határozottan az Airbus áll jobban az A321 típusával. Azért sem túl hálás feladatkör az övé, mert évről évre tömegeket kell elbocsátania. Bár ez a trend idén megfordulni látszik. Munkája közben viszont érdekes emberekkel is találkozik. Például az Egyesült Államok elnökével, Donald Trump úrral.

58a751cf58539_image.jpg

Bár mindenki tudja, bizony találkoztak ők már korábban is:

3a3cec2200000578-0-image-a-2_1478820541258.jpg

Nagyjából ennyit érdemes tudni Kevin McAllisterről. Viszont a cége termékei felbukkannak néhány helyen a 'Reszkessetek, betörők!' filmben is. Nem lenne érdemes pont ezt kihagyni a posztból.

Vigyázat, spoilerek következnek, csak az görgessen tovább, aki már látta a filmet.

Az első részben, az ikonikus reptéri rohangálás után (miközben Kevin otthon alszik) a szülők egy McDonnel Douglas DC-10 típusú, American Airlines repülőgépre szállnak fel.

hadc-10.jpg

Később egy ugyanilyen gépet látunk, ahogy utazómagasságon repül. 

hadc-10_2.jpg

A McDonnel Dougles repülőgépgyártó óriás rengeteg meghatározó gépet fejlesztett ki és gyártott, mind katonai, mind a polgári légiközlekedés számára. Legjelentősebb talán az F18, és DC-10. A céget 1997-ben vásárolta fel a Boeing, amit követően a márkanevet megszüntették, a gyártókapacitással és szabadalmakkal Boeing név alatt folytatták.

Érdekes, hogy a filmben később a Párizs Orly repülőtéren leszálló gép már nem egy DC-10-es, hanem egy Boeing 757-223-as. Ezt a típust soha nem használta az American Airlines a Chicago-Párizs útvonalon. A 7222 km-es hatótávja lehetővé tenné a 6650 km táv megtételét, de erre nem került sor. Ellenben a mai napig használják a típust a New York JFK repülőtérről Orlyra, AA624 járatszám alatt. 

screen_shot_2017-12-23_at_6_44_59_pm.png

A filmben később Kevin anyja a reptéren a Dallas-i járat várakozó utasait győzködi, hogy cseréljék el a jegyeiket egy későbbi járatra, úgy hogy első osztályon utazhatnak, és még 500 dollár készpénzt, fülbevalót, zsebtolmácsgépet is kínál (én elfogadnám az ajánlatot, de nem a zsebtolmácsgép miatt). Ezután a jelenet után látunk felszállni egy repülőgépet, ami ugyancsak a McDonnel Douglas gyártmánya, egy MD80-as. Ez azonban egy kis hatótávolságú regionális gép, maximum 3800 km megtételére alkalmas. Ilyen géppel sem repült soha az American Airlines Párizsba. Főleg nem a majdnem 8000 km-re levő Dallasból.

xxhamd-80.jpg

Az igazi nem várt fordulat a filmben viszont az, hogy mire Dallasba ért, DC-10 lett belőle. Mintha a transformerst nézné az ember.

screen_shot_2017-12-23_at_7_23_59_pm.png

Mivel ennek a gépnek a landolása után a légitársaság ügynökével folytatott vitában elhangzik az a párbeszéd, hogy "Chicagoból Párizsba repültem. Onnan Dallasba. Onnan.. Mi ez az istenverte hely? - Scranton" arra lehet következtetni, hogy volt valami kihagyott jelenet amiben megtudjuk, hogy jut el a hölgy Dallasból Scrantonba (ami Pennsylvania államban van). Mindenesetre betudhatjuk vágói hibának, hogy felcserélték a két repülőgépet, ugyanis logikus lenne az MD80-as használata a Dallas-Scranton útra, és a DC-10 a Párizs-Dallas szakaszra. Innen pedig már több repülőgép nincs a filmben, hiszen anyuka a híres polka-polka (áhh ezek dalok?) banda furgonjával utazik tovább Chicagoba. Az érkezése után pedig alig egy perccel megjelenő többiektől, akik a "reggeli géppel" jöttek, nem tudjuk meg milyen gépen utaztak. Gyaníthatóan szintén DC-10-en.

Remélem tetszett ez a kis összefoglaló, én ezzel kívánok minden kedves olvasónak boldog karácsonyt. Talán jövőre majd a második rész repülőgépeiről is lesz cikk. Ha tetszett, kövesd a blogot facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://odafent.blog.hu/api/trackback/id/tr8713520407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása