A többi hálózatos légitársasághoz hasonlóan a Lufthansa sem nézi tétlenül, ahogy az árérzékenyebb utasok elpártolnak tőlük. A folyamatokra pár év késéssel, de legalább reagálnak. Mostantól a tengerentúli járatokon bevezetik az "Economy Light" csomagot, ami valamivel olcsóbb, és pár eddigi alapszolgáltatást nélkülöz.
©Soós András
A Lufthansának eddig is volt Economy Light tarifája, az Európán belüli utaknál már évek óta így megy. Nemcsak ők, az összes nagy légitársaságcsoport bevezette ugyanezt. Ezzel az EU nagy fapados társaságaira (Ryanair, EasyJet, Wizz Air, Norwegian) sikerült érdemben reagálni. A folyamat viszont pár éve a transzatlanti szektorban is nagy sebességgel indult meg. A Norwegian ma több járatpárt üzemeltet Európa és az Egyesült Államok között, mint bárki más, és az izlandi WOW air is erősödik. Ehhez mostanában egymást másolva próbálnak alkalmazkodni a hagyományos légitársaságok. A Lufthansa kezdte azzal, hogy az Eurowings elkezdett a tengerentúlra is járni, aztán az IAG (British Airways - Iberia) is elindította a Level nevű fapados leányát. Kis fáziskésésben van az AF/KLM, akik évek óta "dolgoztak" az ügyön, de végül csak nemrég sikerült Joon néven elindítaniuk egy fapadost. Időközben rájöttek, hogy fölösleges új márkákat piacra dobni, egyikük brandje sem ér annyit, hogy prémium márkaként kelljen megtartani, és más név alatt garasoskodjanak az utassal. Szépen sorra jelentették be, hogy mindhármuknál fizetni kell majd a tengerentúli járatokon a feladott poggyászért. Odaát ezt remekül felismerték, a United, American és Delta sem csinál fapados leányvállalatokat, egyszerűen sorra bejelentették, hogy náluk is lesz fapados jegy, amit ők Basic Economy-nak hívnak.
Nincsenek könnyű helyzetben a Lufthansánál, hiszen kifelé azt kell kommunikálni, hogy 5-csillagos légitársaság, magas szintű szolgáltatási színvonallal, az emberek mégis arról fognak egymás közt beszélni, hogy a Lufthansánál is már mindenért fizetni kell. Kísérleti jelleggel tavaly jelent meg a skandináv piacon az Economy Light kategória. Úgy néz ki levonták a szükséges tapasztalatokat, és most kiterjesztik az egész hálózatukra. A mai sajtóközleményük legalábbis ezt állítja.
Mi is pontosan az Economy Light?
Egy olcsóbb turista osztályú jegy. A kabin ugyanaz, amint beszállt az utas a gépbe, ugyanazt a szolgáltatást kapja, mint az Economy Standard, vagy a háromszoros árat fizető Economy Flex utas. Ugyanúgy jár az étel-ital, még a tömény is, teljesen ingyen. Nem lesz ettől kisebb a lábtér, nem kell fizetni a fedélzeti szórakoztatórendszerért. Az ülőhelyválasztás viszont fizetős (eddig is az volt, de online check-in közben már ingyenesen lehetett választani a maradékból, most már akkor is fizetni kell, ha nem fogadjuk el amit a gép sorsol), és a feladott poggyász is fizetős. Mérföldekből sokkal kevesebbet kapunk, és még ha hetente is utazunk, akkor sem jár a business class upgrade. Elit státuszú törzsutasoknak jó hír, hogy jár nekik az elsőbbségi check-in, biztonsági ellenőrzés, beszállás, és a lounge használat. A feladott poggyász díja még nem ismert pontosan mennyi lesz, de feltehetően irányonként 50-60€ körül.
Mi az új ebben?
Ahogy fentebb írtam, az összes nagy légitársaság bevezette már ezt a jegyárkategóriát a tengerentúli járataira, viszont a Lufthansa az első, aki ezt a magyar piacra is elhozza (Illetve a második, a portugál TAP után, de azzal úgysem utazik senki). Mind az IAG, az AF/KLM és a három nagy amerikai csak a Nyugat-Európából induló vagy oda érkező járataira értékesíti jelenleg ezeket a jegyeket.
Most, hogy a Lufthansa hozzánk is elhozza ezt, szinte biztos, hogy pár hónappal, legkésőbb egy évre rá a többiek is megteszik ugyanezt. A LOT gyakori 120.000-es közvetlen retúrjegyeivel (amiben benne van a poggyász is) óriási a verseny a Budapest és USA közti útvonalakon, és ez még az intenzíven növekvő olajárak mellett is jegyárcsökkentést fog hozni nekünk.
Milyen árakat jelent ez?
Az elmúlt fél évben gyakran néztem a Lufthansa Skandináviából induló Economy Light ajánlatait. Azért ott tesztelték az új jegyárkategóriát, mert ott a legerősebb a Norwegian jelenléte, ami egyfelől éles versenyhelyzetben teszi lehetővé, hogy bizonyítsa az új tarifa a profitabilitását, másrészt az évek során az ottani árérzékeny utasok már hozzászoktak ahhoz, hogy csak kézipoggyásszal utazzanak Amerikába. Ami a konkrét árakat illeti, rendszeresen benézett a Stockhol - Los Angeles retúrjegy ára 80.000Ft alá (november-december környékén jelenleg is 85.000Ft körül van), Oslóból kicsit drágábban, de szintén jóval 100.000Ft alatt érhető el Miami, San Francisco és New York. Az elérhető dátumok bőven több mint felében a Lufthansa olcsóbb, mint a Norwegian.
Nem elvárható, hogy ez az árszint törjön be hozzánk is, ne felejtsük el, hogy Oslo, Stockholm, Koppenhága napi több mint 10 közvetlen járattal van összekötve Amerikával, nálunk ez a legnagyobb jóindulattal is napi 3 (LOT és Air Canada csak 6 napon jár, ráadásul az Air Canada és az American Airlines nem is egész évben). Amint az AF/KLM és a British Airways is elhozza Budapestre a Light tarifát, nagy számban fognak megjelenni nálunk is a 100.000-es lélektani határ alatti jegyárak. Feltéve, ha időközben nem megy 100 dollár fölé a kőolaj hordónkénti ára. Mert sajnos nem volt még olyan régen az a 2013, amikor egy Budapest - New York retúrjegy 200.000 Ft-ért is szinte ajándéknak számított, bármennyire is próbáljuk elfelejteni.
Mikortól is lesz ez?
Jelenleg még nincs benne a foglalási rendszerekben, a Lufthansa honlapján nyomát sem látni. A közleményük szerint idén nyártól lesznek elérhetőek, az összes európai országból. Ha a Skandináv teszt mintáját vesszük alapul, akkor csak a nagyobb városokba lesz elérhető a Light csomag, a több átszállással kisvárosokba tartó utasoknak továbbra is extrém magas árakat kell majd fizetniük, de legalább vihetik magukkal a ruhásszekrényt.
Szerintem utasszempontból nagyon pozitív ez az egész, végre még olcsóbban repülhetünk, kicsit megélinkíti majd a versenyt, generálja az utasforgalmat, és elindul egy olyan spirál mint annak idején az Európán belüli fapados forradalomnál. Persze vannak és lesznek fanyalgók. Nekik üzenem, hogy a Lufthansa-csoport elkezdte a következő tesztjét is. Természetesen ez már ciki az "5-csillagos" anyavállalatnak, de a lényeg, hogy kísérleti jelleggel a Genfből indulú Swiss Air járatokon fizetőssé tették az ételt és italt. A Brussels Airlineson már lassan három éve ez megy, de azt bevallottan fapadosnak címkézik már azóta. Viszont az irány egyértelmű, és senki ne lepődjön meg, egy-két éven belül a teljes Lufthansa csoport pénzt kér majd az utasoktól a másfél decis almaléért az európai hálózaton. Akinek nem tetszik, utazzon üzleti osztályon.
Ami pedig az átlagos jegyárakat illeti, már most is nagyon olcsó repülőjegyek vannak az Egyesült Államokba. Egész ősszel és télen 120.000Ft körül van a Budapest - Los Angeles retúrjegy (ez még feladott poggyásszal együtt!), és a többi város is elérhető áron megy. Tessék tehát utazni, mert végső soron a nagyobb utasforgalom fog új járatokat, és ezzel nagyobb versenyt hozni Budapestre.
2019. január 16-22. A poszt élesítésekor épp ennyi.
Ha tetszett az írás, kövesd a blogot facebookon.