Odafent

Odafent

Amit a reptéri lopásokról tudni kell.

2018. február 10. - Ete.S

A napokban a fél magyar sajtót bejárták a budapesti repülőtéren elharapózott poggyászfosztogatással foglalkozó hírek. Először is, a Budapest Airport védelmében szögezzük le, hogy nem csak nálunk létezik a probléma. Sajnálatos a koreai turisták, vagy Babos Tímea esete, és egyenesen felháborító amikor egy házaspárnak az eljegyzési és karikagyűrűit lopja el valaki, főleg hogy az eszmei értéke az ilyen személyes tárgyaknak nagyságrendekkel több, mint amit az orgazda fizet a tolvajnak. De ettől még nem kéne legrosszabb-repterezni, meg bezzegnyugatozással teleszórni a facebookot. A New Yorki JFK repülőtéren sokkal rosszabb a helyzet, a dél-afriaki repülőtereken pedig az utasok 26%-a mondta azt, hogy loptak már a feladott poggyászából. De a helyzet nem tökéletes Új-Zélandon, Thaiföldön és Argentínában sem, csak hogy mind a hat kontinens említve legyen. 

screen_shot_2018-02-10_at_6_02_51_am.pngA kép illusztráció

Ahogy a Budapest Airport indexnek írt válaszából is kiderül, ők nem igazán tehetnek a dologról, a poggyászok által megtett út addig van bekamerázva, amíg azok el nem hagyják az épületet. A repülőgépek rakterének ellenőrzése (ahol történnek az illetéktelen csomagfelnyitások) nem hatáskörük. 

A csomagkezelést a légitársaság által szerződtetett földi kiszolgáló cégek végzik. Ezek közül a napokban nyilvánosságra került esetek egytől egyig a török Celebi cég által kiszolgált légitársaságok járatain történtek (Ryanair, Qatar, Lufthansa). A tolvaj(oka)t nagy valószínűséggel ott kell keresni. Egy keskenytörzsű gép kiszolgálását 5-8 ember végzi, ebből 3-4 foglalkozik a csomagok lerakodásával. Őket egyszerűen vissza lehet követni, hogy ki melyik gép érkezésénél illetve indulásánál dolgozott, de nem olyan egyszerű egyértelmű bizonyítás hiányában egyszerre ennyi embert kirúgni. Főleg hogy a munkaerőhiány a repülőtéri állományt sem kíméli, tekintve hogy évről évre bőven 10% fölött van a Budapest Airport forgalmának növekedése, egyre nagyobb kiszolgáló állományra van szükség, a fizetések viszont alacsonyak. Amit tenni lehet, hogy a légitársaság nyomást gyakorol a földi kiszolgálóra, esetleg szerződést bont vele és mással végezteti a munkát. Ha az említett légitársaságok ez utóbbi mellett döntenének, nem könnyű a választás. A második legnagyobb szereplő a piacon a Malév Ground Handling, ami ellen az utóbbi időben kezdeményeztek felszámolást (majd végül mégsem), és üzemeltetési problémáik is akadtak az utóbbi időkben. A probléma megoldásának kulcsa mindenesetre elsősorban a földi kiszolgáló cégnél és a rendőrségnél van, másodsorban a szerződő légitársaság tudna mit kezdeni a helyzettel, de olyanra is volt már példa, hogy egy repülőtéri üzemeltető tiltott ki adott ground handing céget a területéről. 

Mit tehetünk mi?

Legalapvetőbb dolog, amit nem lehet elégszer hangoztatni, ne tegyünk értéket a feladott poggyászba. Készpénz, telefon, laptop, fényképezőgép. Kézipoggyászban ezek el kell, hogy férjenek. Természetesen mindig előfordulhat, hogy valamit muszáj a feladott bőröndben szállítani. Például egyes elektronikai eszközöket (objektív, drón, komolyabb kamerák) bizonyos méret fölött nem vihetünk magunkkal a fedélzetre. Ezeknél inkább kell tartani a hanyag csomagkezelés okozta sérülésektől, mint lopásoktól. A rakodók kisebb méretű értékeket keresnek, ilyesmiket ellopni nem fognak. Arra azért figyeljünk, hogy az értékes, apró alkatrészek velünk utazzanak. Például memóriakártya (főleg ha a rajta levő adat pótolhatatlan érték), az akkumulátorokat pedig szintén vegyük ki, ezeket nem szabad feladott poggyászban szállítani.

A jó tapasztalattal rendelkező reptéri szarka pontosan tudja, melyik bőröndöt érdemes kinyitni. A márkásabb, drágább darab éppúgy hívogató, mint a kicsi, kézipoggyászból feladóssá átminősített csomag. Természetesen nem az a tanulság ebből, hogy csak oszló-foszló Tesco gazdaságos bőrönddel érdemes utazni, de ha valaki a magyar átlagkereset többszörösét bőröndre költi, ne sajnálja befóliázni minden egyes alkalommal 2-3000Ft-ért. Mert az egyébként segít. Kivéve, ha biztonsági ellenőrzés okán kinyitják a bőröndöt, mert akkor első dolog, hogy levágják a fóliát, amit aztán nem tesznek vissza. A következő állomás pedig a raktér, ahol a már csomagolatlan csomag tolvajok csemegéje lehet. Még csak annyi, hogy ennek a fapados változatát, az otthoni szendvicscsomagolót felejtsük el. 

A lakatoknak sok értelme nincsen. Az olcsó kínai számzáras lakatokat egy mozdulattal le lehet szedni, a drágább, kemény lakatokat pedig egyszerűen elcsavarba a cipzár fog eltörni, és onnantól gond nélkül nyitható a csomag. A TSA-zárakhoz lehet venni internetről párezer forintért mesterkulcsot, élelmes tolvajnak abból megvan a teljes készlet. Ami megnehezítheti a dolgukat, az a műanyag kábelkötegelő (ideális esetben egy jobb minőségű, amit majd a céllálomáson nekünk is percekig kell reszelni hogy lejöjjön), vagy pedig a vastagabb, erősebb kulcskarikák. Sokan használnak még hevedereket, amik egyrészt segítenek azon, hogy a megtömött bőrönd ki ne szakadjon, másrészt újabb fajtáikon számzár is van, ez lassíthatja a kinyitás folyamatát, ami végső soron el is veheti a tolvaj kedvét hogy ezzel időzzön, de kellő tapasztalattal ezek sem fokozzák a cuccaink védelmét.

Sok múlik a belső elrendezésen is. Ha a bőröndnek van belül mindenféle fancy zsebe, akkor egyértelműen azokat fogja először átkutatni a tolvaj. Nem célszerű ide készpénzt tenni (sehova nem célszerű a bőröndön belül). A jó öreg zoknis módszer még mindig többet ér. De mégegyszer, eleve felejtsük el, hogy készpénzt, ékszert, telefont feladott poggyászban szállítsunk. Hazafelé lehet elrettentő jelleggel rögtön a felnyitott bőrönd felszínére a szennyesruhát tenni, összegyűrt fehérneműket, esetleg még nedves törölközőt.

Ami a kézipoggyászos sztorikat illeti, sajnos az a leggyakoribb. Amikor egy gépen eljutnak arra a pontra, hogy most már elveszik a nagyobb kézipoggyászokat, mert több nem fér fel, addigra a feladott csomagok már be vannak rakodva. Ezáltal a munkásoknak is egyértelmű hogy miből éri meg leginkább csemegézni. Ilyen esetekre mindig legyen nálunk egy strapabíró szatyor vagy a nagy kéziben egy kisebb táska, amibe azonnal át tudjuk pakolni az értékeinket, ha pedig maradt még akármi benne, ami számít, jó ha van nálunk egy műanyag gyorskötöző, kulcskarika, vagy bármiféle zár. Azt pedig szögezzük le, hogy nem csak a fapadosokon fordulhat elő ilyesmi. A legtöbb hagyományos légitársaságnál már fizetős a feladott poggyász (kontinensen belül), ezért az utasok megrakott kézikkel közlekednek, és bizony gyakran kell a kapunál leadni a kézipoggyászt. Arról nem is beszélve, ha például az Austrian vagy a LOT Dash 8-asával repülünk, akkor minden nagyobb kézit elvesznek.

Mit tehetnek a légitársaságok?

A légitársaságoknak is rendkívül kellemetlenek a lopások, hiszen az utasnak nem kell tudnia, hogy mi is az a ground handling, ő egyszerűen a légitársaságnak fizet azért, hogy A-ból B-be eljuttassa őt, és a csomagját. Ha pedig ez nem sikerült maradéktalanul, akkor kedves utas nyilván rajtuk próbálja leverni a kárát. Ezt próbálják megelőzni különféle módszerekkel. 2013-ban a már említett JFK repülőtéren, az El Al (Izrael) utasai panaszkodtak nagy számban, hogy ékszerek, telefonok, iPadek tűnnek el a csomagjaikból. A légitársaság válaszul az arra járó 747-eseik csomagterét rejtett kamerákkal szerelte fel, majd a felvételek alapján 7 reptéri szarkát sikerült elfogni. Egy 2001-es cikk szerint a British Airways is bekamerázta a gépeinek rakterét, miután megelégelték a rendszeres lopásokat. Apró kiegészítés, hogy az összes káreset 50%-a a johannesburgi és párizsi járataikon keletkezett.

A magyar utasok ne reménykedjenek benne, hogy a Wizzair vagy Ryanair hasonlót meglép. Túl sok pénz lenne, jogilag kényes ha nincs jelezve, hogy felvétel készül, és eleve, a légitársaság jogosan mossa kezeit ilyen esetekben. Nem az ő dolga. A rakodás közben megsérült poggyászokért még a fapadosok is kompenzálják az utast, de bemondás alapján eltűnt holmikkal nincs az a biztosító aki foglalkozik. Más kérdés, amikor az egész csomag tűnik el, de ez inkább átszállásoknál jellemző. Egy budapesti földi kiszolgáló alkalmazott nem fog egy egész bőrönddel meglépni.

Vannak légitársaságok, akik minden feladott bőröndön gyorskötözővel rögzítik a cipzárakat. Például a mexikói Interjet. Ugyancsak Mexikóban (és még néhány latin-amerikai országban) az a szokás, hogy a gépbe belépő rakodót fémdetektorral átvizsgálják és megmotozzák mielőtt bemegy a poggyásztérbe, majd miután kijön onnan. Természetesen itt is van lehetőség hogy némi készpénzt elrejtsen, de elég feltűnő, ha egy telefonnal megy be, és hárommal jön ki. 

Van hogy az egész bőröndöt viszik.

Másfajta problémával néznek szembe azokban az országokban, ahol jelentős a belföldi forgalom. Egyesült Államokban sok olyan repülőtér van, ahol a belföldi járatok csomagkiadó szalagjaihoz az utcáról is bárki besétálhat. A szalagon két-három alkalommal körbeért csomag elemelése valószínűleg a tulajnak nem tűnik fel, ha pedig mégis pont akkor ér oda, a tolvaj egyszerűen csak sűrű bocsánatkérések közt közli, hogy az övé is pont ugyanilyen, és nem nézte meg a címként. Ebből a szempontból jó tipp, ha minél feltűnőbb bőröndünk van, tehát feketén kívül bármilyen színű. Vagy tegyük egyedivé matricával, plüssállatkával, akármivel. 

A hatósági személyek sem szentek.

A tengeren túlon való utazáskor még mindig a TSA jelenti az egyik legnagyobb veszélyforrást értékeinkre, bár évek óta javul a tendencia. Az összes feladott poggyász 4-5%-át nyitják ki. Az eljárás során minden esetben (legalább) két személy van jelen, a felnyitott bőröndökbe pedig egy cetlit helyeznek, jelezve hogy hivatalos ellenőrzés történt. Ezen telefonszám és e-mail cím is van, a panaszok gyorsan kivizsgálásra kerülnek, hiszen a jegyzőkönyben rögzítve vannak a poggyászt átkutató alkalmazottak nevei. Ez alapján találták meg például azt, aki Paris Hilton csomagjából egy több ezer dollár értékű karórát lopott el. Évente 40-50 TSA alkalmazottat rúgnak ki lopás miatt (összehasonlításképp tavaly drogfogyasztás miatt 137 emberétől vált meg a társaság), a több mint 50.000 alkalmazottból ez azért nem túl nagy szám. Hogy mégis miért próbálkoznak újra és újra? Mert becslések szerint az utas által bejelentett lopások aránya a teljes számnak mindössze 20-25 százaléka lehet. Rengeteg embernek fel sem tűnik hogy hiányzik valami, vagy pontosan tudja, hogy úgysem lesz eredménye egy feljelentésnek. Ez ellen pedig tehetünk, és kell is tennünk. Még ha csak egy csomag rágó hiányzik is, nincs rendben, hogy lopnak a bőröndünkből. Mert ha készpénz lett volna ott, akkor az tűnt volna el. Minél kellemetlenebb statisztikákkal rendelkezik e téren egy reptér, annál inkább kerülnek lépéskényszerbe. Magyarországon hatósági csomagnyitás sokkal ritkábban történik, így panasz esetén megy az egymásra mutogatás és a felelősség hárítása a reptér üzemeltető, földi kiszolgáló és légitársaság között, amerikában azonban a TSA a panaszok 37%-ában az utasnak ad igazat, és kártalanítja.

 

Összefoglalva:

  • Ne hagyjunk értékeket a feladot poggyászban
  • Fóliázás sokat segíthet, de nem biztos megoldás. 
  • Beépített TSA-zárat felejtsük el, bárki vehet hozzá kulcsot.
  • Olcsó kínai számzáras lakatot ne vegyünk.
  • Feltűnően drága bőrönd felkelti a tolvaj figyelmét.
  • Legyünk felkészülve arra, hogy esetleg a kézipoggyászt is elveszik, legyen mibe kivenni az értékeinket.



Ha van tipped, vagy saját tapasztalatod, oszd meg kommentben. Ha tetszett a cikk, kövesd a blogot facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://odafent.blog.hu/api/trackback/id/tr913650672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sandor Szajcz 2018.02.11. 10:08:30

Sajnos ez az érvelés, miszerint mindig is volt és lesz lppás a reptéren a feladott poggyászokból, nem elfogadható. Az elműlt 17 évben rendkívül megszigorították a fedélzetre felvihető dolgok listáját és a biztonsági ellenőrzés is igen szigorú.
Mindemellett a repülőtér továbbra is bűnözőbandákat alkalmaz a poggyászrakodásra.
(A dolog szempnontjából irreleváns, hogy kinek az alkalmazottja a rakodó, mivel a repülőtér területén történik a repülőtér üzemeltetője felel érte. Olyan ez, mintha az irodaházamban önt megverné a biztonsági őr, de én, az irodaház üzemeltetője, elhárítanám a felelősségemet azzal, hogy "hát ő a Megbízható Bt. alkalmazottja volt." Ez elfogadhatatlan érvelés hiszen szerződést kötöttem a Megbízható Bt.-vel és felhatalmazatam bizonyos feladatok elvégzésére az irodaházamban.)

De nézzük a dolog biztonsági vetületét. Mert az, hogy kilopnak dolgokat kellemetlen. Ha ellenben ezek a bűnözők elkezdenek belerakni dolgokat a poggyászba, mondjuk mert valaki jól megfizeti őket ezért, az már sokkal veszélyesebb lesz.
Csak egy példa: drogot csempésznek valaki csomagjába aki Szingapúrba tart, és leadják a füleset a szingapűri hatóságnak. Ezzel azt az embert tulajdonképpen megölték, mert Szingapúrban halálbüntetés jár a drogcsempészetért.
Tehát az, hogy "hát ez mindig így volt" nekem nagyon nem tűnik elfogadhatónak.

2018.02.11. 10:11:05

A burzsoázia szórakozása a repülőgépes utazgatás, dubajozás, dőzsölés. Amikor tőlük vesz el dolgokat a proletár, akkor csak a tőkés által ki nem fizetett bérét hajtja be.

2018.02.11. 10:17:18

Nekünk egy drága kabátot loptak ki, akkor erre az a megoldás, hogy ne csomagoljunk jobb ruhákat? A következő ez után az lesz, hogy mé' nem maradsz otthon a seggeden.
Gratulálok a cikkírónak az áldozathibáztatásért. Egyszerűen eszébe se jutott az egyetlen igazi megoldás:
NE LOPJ!

jjoey 2018.02.11. 10:19:25

Eleve milyen ember aki penzt ekszert tesz a feladott borondbe? Plane karikagyurut? Bizositasi csalas mert draga volt az ut?
Amugy fiola 3ml vizzel, rajta TBC vagy Ebola matrica. Ha ki is nyitja, uvoltve ugrik ki a csomagterbol.

Sandor Szajcz 2018.02.11. 10:22:46

karandash: Köszönöm,rég nevettem ilyen jót, fedobtad a napmonat :)
Ha van még ilyen megjegyzésed, kérlek ne fogd vissza magad, imádok nevetni.

Sandor Szajcz 2018.02.11. 10:27:36

Jjoey: jó ötlet, de ha kinyitják a bőröndöt, és megtalálják az általad említett fiolákat, akkor azonnal letartóztatnak, és sokáig fogod magyarázni, hogy csak vicc volt.
A Hortenz által mondott megoldás szimparikusabb. Amúgy ha jól olvasom a cikkeket, ezt próbálja most a Budapest Airport is, miután Babos Tímeától is loptak. Csak attól tartok, hogy ezt csak addig tartják fenn, amíg el nem ül a botrány, aztán megy minden úgy mint régen.

Nouby 2018.02.11. 10:38:42

@jjoey: Remek ötlet, utánna a gép nem megy sehova viszont csomag gazdája őrizetbe (a fiola "kiesett" a bőröndből).

Nem is értem hogy miért nem felügyeli egy RANDOM őr a pakolást. A károkat vonhatnák az ő vagy a birgádvezető béréből. Gyorsan megoldódna a lopás kérdése.

Szajcz meg feldobta a legnagyobb problémát, ami nem a lopás. Terror meg mifaszommal riogatnak amikor bárki, bármikor, büntetlenül, kideríthetetlenül beletehet valamit a gép gyomrába...

A megfizetettség vagy megfizetetlenségetet én meg kivenném a képből. Ami ehhez a munkához kell a két kéz és két láb, a hozzáadott érték pontosan 0. Gyanítom továbbá nem az iskolázottak választják ezt a karriert, többet kapnak mint egy segédmunkás, segédmunkás munkáért.

midnightcoder2 2018.02.11. 11:06:59

Szerintem itt is a robotok jelentenék a megoldást. Ha nem emberek pakolásznák a csomagokat hanem gépek, akkor egy csapásra megoldódna ez a probléma is. És hosszú távon szerintem még olcsóbb is lenne mint a melósok.

VT Man 2018.02.11. 11:40:38

Tehát az a probléma, hogy a pakolók alul vannak fizetve?
Tessék õket megfizetni. Nem hiszem, hogy a 12 ezer Ft-os jegy emiatt 24 ezer Ft-ra emelkedne.

Etniez 2018.02.11. 11:52:14

Én csak azt nem értem, hogy miért nem tudják elkapni őket, ha
-tudják, hogy mikor csinálják
-tudják, hogy hol csinálják
-tudják, hogy kik csinálják
-tudják, hogyan csinálják

Nekem csak ez nem fér a fejembe.

Legvadabb példa: egyik haveromnak kilopták az ajándékba szánt 10 tábla Milka csokiját.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.02.11. 11:58:42

Szomorú, hogy a rendőrség addig meg se mozdult, amíg ki nem raboltak egy híres embert.
Az persze a hülyeség teteje, ha valaki ékszert vagy készpénzt rak a bőröndjébe.
A reptér is hibás, elfogadhatatlan az érvelés, hogy jelentősen lassítaná a munkát a dolgozó ellenőrzése kifelé.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.02.11. 12:06:53

@Sandor Szajcz: @Nouby: A csomagba becsempészni semmit se tudnak, mert azt ellenőrzik (csomagot és dolgozót is), hogy mit visznek be, csak azt nem, hogy mit visznek ki a dolgozók.

@karandash: A proletár egy mocskos tolvaj, amikor lop. Ráadásul már rég nem a burzsoázia utazik, főleg nem a Ryanair fapados járataival nyugatra dolgozni...

@Hortenz: Nekem két év alatt 3 bőröndömet törték össze a Celebi majmai, amikor összesen 4-szer utaztam...

Etniez 2018.02.11. 12:15:04

@Online Távmunkás: Közel 70X repültem az elmúlt 60 évben, egyetlen egyszer vittem feladott poggyászt. Ha bármilyen más megoldás van, akkor csak kézi. Ellopják, elkeverik, eltörik, leszarják.

Áprilisban sajnos megint kell feladott poggyászt vinnem, megvettem a legolcsóbb táskát és csak ruhát rakok majd bele.

Vajon hányon vannak még így, mennyi pénztől esnek el a légitársaságok ez miatt?

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2018.02.11. 13:30:53

Bezzeg Keleten ilyen soha nem történik. Legalább is Pekingben senkivel. Ostoba nyugati légitársaságok, képtelenek egy ilyen banális problémát megoldani.

FayRodisz 2018.02.11. 13:50:25

Lesz valaha olyan világ, ahol alapból vigyáznak az értékekre, és nem csak akkor kezdik keresni amikor egy agyhalott hülye értéket ad fel a poggyászában?

Tsteinar 2018.02.11. 14:44:02

@karandash: lol, főleg akik melózni járnak ki Angliába vagy Németországba fapaddal...ők az igazi burzsoá réteg.

Tsteinar 2018.02.11. 14:45:56

@Sandor Szajcz: ha a reptér területen levő gyorsétteremben a kiszolgáló bunkó és rossz kaját kapsz, az is a reptér felelőssége? Vagy az éttermet üzemeltető franchise vállakozó ?

Sandor Szajcz 2018.02.11. 15:08:12

@FayRodisz : pontosítanál kicsit, hogy kik kellene, hogy alapból vigyázzanak az értékeikre és kik az agyhalott hülyék szerinted? Így még azt hinném, hogy Babos Tímea szerinted agyhalott hülye :(

@Tsteinar ; a kettő messze nem ugyanaz. Arra senki sem kötelez, hogy a reptéri étteremben egyek, viszont a repülőgép fedélzetére egy maximum 8 kg-os poggyászt vihetek fel, és abban sem lehet bármi. Minden mast fel KELL adnom, mert a reptér erre kötelez. Innetől kezdve viszont szerintem felelősek a csomag biztonságáért.

bio 2018.02.11. 15:32:25

@Tsteinar: Rosszul kozelited meg a dolgot. Ha a gyorsetteremben szar a kaja akkor helyben reklamalok vmint a kozpont fele is jelzem hogy figyelj mar az egyik ettermetekben ez es ez tortent. Ebben az esetben a franchise tulajdonos es a vallalkozo aki uzemelteti az ettermet ugyanabban a hajoban van. Kozos uzletuk akkor viragzik ha en mint vevo elegedett vagyok. A repteri lopasoknal ugyanez a felallas 3 resztvevovel. A repter uzemeltetoje, a repulo tarsasag aki elvisz A-bol B-be es a ceg akinek kiszerveztek a munkat a be es kirakodasra. Ezek kozul a az elso kettovel talalkozok alapbol. Tehat ha problemam van akkor oket keresem meg. Ha szar a kaja a repteren attol meg el tudsz repulni de ha a 3 kozul az egyik nincs benne a partnersegben akkor az uzlet koztuk es kozted letre sem jon mert nem tudnak teljesiteni. Ugyanigy ha nincsen biztonsagi ember az irodahazban nem tudsz bemenni mert reggel nincs aki kinyissa a kaput. Viszont ha van es pofanvag akkor az az irodahaz felelossege is nem csak az alvallalkozoe. Ez ilyen modern sporolos technika hogy a dolgokert a cegek nem vallaljak a felelosseget hanem haritanak mert van ez az alvallalkozoi kiskapu. Rovidtavon ez mukodik is. Hiszen nem kell plusz eroforrasokat elvonni a cegtol a problema kezelesere, tehat latszolag a profitbol nem kell lecsippenteni itt-ott. Normalis ceg viszont hosszutavon gondolkodik hiszen igy tud fennmaradni.

bio 2018.02.11. 15:36:51

Mas kerdes hogy ki tesz erteket a felados poggyaszba Babos Timean kivul? Ha pedig elveszik a kezipoggyaszt en ket dolgot szoktam tenni. Az egyik hogy minden ertekemet ott helyben kiramolom. Volt mar hogy a kifuto betonjan pakolasztam. A masik eset hogy ikeas kek bevasarlo szatyor elo es ugy ahogy van a kezipoggyasz tartalmat atontom a szatyorba. Aztan ha akarjak lopjanak a csont ures borondbol.
a viszonlatasra

bio 2018.02.11. 15:38:19

Lehet rosszul emlekszek de mintha jegyvsaralasnal az aprobetukben benne lenne hogy NE tegyen erteket a felados poggyaszba, es hogy NEM vallalnak erte felelosseget.

ComLo 2018.02.11. 16:00:35

@bio: Nem csak ékszereket, hanem drága kozmetikumokat is loptak, amit máshogy nem is tudnál vinni. Nem beszélve ugye a drága italokról ...

És azért mégis ... van egy csomagod, de nem tehetsz bele akármit mert mindenki tudja hogy kilopják?? És ez így normális? Ahogy írta valaki, tudják hogy kik, tufják hogy hol, tudják hogy hogyan lopnak. De nem tudják megakadályozni??

ComLo 2018.02.11. 16:04:01

Engem a legjobban az aggaszt, hogy köztörvényes bünözők, az elvileg ultra-szuper-mega biztos területen, böröndöket nyitogatnak. És ha egyik nem csak el akar emelni valamit, hanem betenni is?

Erre írta valaki, hogy befelé van szuper biztonsági ellenörzés, csak kifelé nincs. Jah egész biztos nagyon szuper, azok csinálják, akik a lopás ellen ilyen frankón tudnak védekezni.

midnightcoder2 2018.02.11. 16:20:26

@ComLo: Én inkább úgy látom, hogy ezt egyfajta jövedelempótlásnak tekintik. Nem fizetünk meg benneteket, de figyeljetek, lehet ám lopni is. Nem igaz, hogy ne lehetne bekamerázni ezeket a helyeket úgy, hogy rá lehessen jönni hogy ki lopott.

adpt 2018.02.11. 16:48:13

Ha belenyugszunk hogy "reptéri lopások vannak és lesznek" akkor ez bizony úgy is marad. Nem. Fizetünk a reptéri szolgáltatásért, kérjük azt, amiért fizettünk!

Sandor Szajcz 2018.02.11. 16:49:58

Hölgyek/Urak,

Adva van Magyarország legnagyobb (gyakorlatilag egyetlen) nemzetközi repülőtere.
Itt a poggyász kezelő személyzet ipari méretekben lop.
Noha ez Magyarország kapuja, a repülővel idelátogató turista első benyomása az lesz, hogy ez a tolvajok országa és tévedésből sem jön ide újra.
Ez annyira nyilvánvaló, hogy a Dél-Koreai nagykövetség figyelmeztetést ad ki. Lassan nemzetközi botrány lesz a dologból.
Meglopják Babos Tímeát, majd néhány rendőr néhány napig ott kószál a rakodók körül.

Mindeközben megy a szerecsenmosdatás.
- alvállalkozó felelőssége
- apróbetűs rész, nem vállalnak felelősséget a poggyászért
- hülye aki értéket rak a poggyászába
- nincsenek megfizetve a rakodók
- stb.

Van aki ezt rendjén valónak találja?

Tisztelettel,
Szajcz Sándor

takineni 2018.02.11. 18:35:07

Ez a cikk a lopás legalizálásáról szól, a qrva anyját, hogy ilyet merészel leírni.

2018.02.11. 18:42:05

@Etniez: "Én csak azt nem értem, hogy miért nem tudják elkapni őket, ha
-tudják, hogy mikor csinálják
-tudják, hogy hol csinálják
-tudják, hogy kik csinálják
-tudják, hogyan csinálják

Nekem csak ez nem fér a fejembe."

Már hogyne férne. Tudod, ez Magyarország, ahol a bűnözőknek korlátlan személyiségi jogaik vannak, a legócskább tyúktolvajtól kezdve a legmagasabb szintig. Ha rajtakapod a lopott cuccal a kezében, azt fogja mondani, hogy kölcsön vette. A kormánytag meg azt, hogy NA ÉS, a komcsik is loptak.

takineni 2018.02.11. 18:42:25

Emocionális iq 0 köcsög, cigány magyarja.

2018.02.11. 18:51:56

@Sandor Szajcz: "Van aki ezt rendjén valónak találja?"

Igen, sőt a taxis hiénák, a lehúzós vendéglők mind a legmagasabb maffia tudtával és beleegyezésével működnek. Mindenki tudja, csak a mindenkori kúrmány nem. Bezzeg, ha konkurencia akad (pl. uber), akkor a törvény legnagyobb szigorával lép fel a (na kicsoda?)... és ehhez csak egy kis forgalom lassító bűnözői csoportosulás elegendő... Jó reggelt kívánok, magyar állampolgárok!
Érdekes, hogy ha Teheránban megkérdezed a félkarú koldust, hogy mi volt régen a szakmája, akkor azt válaszolja, hogy reptéri rakodó vagy bazári tolvaj.
Nálunk csak egy ilyet kellene a szélben lógni hagyni a terminál mellett kb. egy hónapig, aztán nem tűnne el semmi.

takineni 2018.02.11. 18:57:19

Mindenkit el lehet kapni, csak a hasonszőrűek állítják, hogy nem.

2018.02.11. 19:06:24

@ComLo: "Erre írta valaki, hogy befelé van szuper biztonsági ellenörzés, csak kifelé nincs."

Jó, de ha kifelé olyan szigorú lenne az ellenőrzés, mint befelé, akkor nem lehetne lopni. Gondolsz te egyáltalán a bűnözők jogaira és megélhetésére? Itt mindenkinek jogában áll lopni.

swfla 2018.02.11. 19:15:00

varj csak poszter, valamit nem ertek... szoval ha a JFK-n nagyobb aranyu a lopas, akkor a ferihegyin ez most legyen oke?

hadd kerdezzem mar meg, gondolkodtal, mielott beirtad ide ezt a kis esszet?

EgyTalDodolle 2018.02.11. 19:17:44

Melyik kontinenst gondoltad említeni Új-Zéland révén?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.02.11. 19:36:23

@Etniez: Én is csak kézipoggyászt viszek, ha egyedül megyek üzleti útra. Viszont amikor egy család megy egy hétre vagy hosszabb időre nyaralni, akkor nem elég a kézipoggyász.

bio 2018.02.11. 20:07:18

@ComLo: Ehhez nem tudok hozzaszolni. Nincsenek draga kozmetikumaim szappant es torolkozot szoktam bepakolni. Draga italt megveszem a duty free-ben. Milyen draga italt teszel a felados poggyaszba kockaztatva hogy a dobalas soran eltorik, amit nem tudsz megvenni a repteren es felvinni magaddal a gepre?

Amugy egyetertek. Termeszetesen nem nincsen rendjen hogy kilopjak. Ha rajtam mulna akkor kamera, meg egy jo eles fejsze amivel le lehet csapni a rajtakapott kezet ott helyben. Meg egy torvenymodositas hogy az ekeppen "balesetet szenvedett" honfitarsunk semmilyen modon nem reszesulhet a szocialis halo vivmanyaibol. Ennyi volt. Lehet koldulni egy tablaval a nyakaban hogy repteri rakodo volt.
De sajnos nem en vagyok az Orszag elso embere. Ezert mivel tudom hogy vannak ilyenek es senkit sem erdekel mert ez egy ilyen vilag, igy felkeszulok ra a magam modjan. Mondd el hogy mit teszel Te annak erdekeben hogy ne tortenjen illyen. Velem vitatkozol hogy ez nincs igy rendjen? Ezzel sokra mesz. Egy oldalon allunk :)

bio 2018.02.11. 20:16:40

@Online Távmunkás: Nem nem eleg de legyszi ne tedd mar bele a nagyanyatol orokolt gyemantgyurut mert csak. Ha van lehetosegem en az ertekeimet mindig magamnal hordom. Ez alapveto oszton kellene hogy legyen. Ami fontos szamodra nem veszited szem elol. Asszony , gyerek, egyeb ertekek kinek mi. Ismerosomnek 400 Fontjat loptak ki a a felados borondje - ezt figyeld - oldalzsebebol. Kerdeztem olyan nehez volt hogy a penztarcadba nem fert bele?

takineni 2018.02.11. 22:23:15

@bio: mindig az asszony sarkában vagy, a gyerek suliba se megy nélküled, a kocsidban dolgozol, alszol, vagy ki sem mozdulsz a lakásból ?

Az, hogy félted az értékeidet az alap, de nem lehetsz mindenhol ott, és nem is lehet minden ott veled, ezért másoktól sem várhatod el.
No és pont ezért felháborító, hogy a 21. század Európájában ilyen pofátlanul visszaélnek az emberek bizalmával, szánalmas minden magyarázat ami leginkább azt sarkítja ki, hogy hát Te vagy az aki jobban vigyázhatott volna.
Biztos kúrva okosnak érezted magad azon a 400 Ft os dolgon (lsd. fentebb), inkább valami szánalmas kárörvendés dolog jön le nekem az ironikus poénodból, Mr minden le van hegesztve.

ComLo 2018.02.12. 03:41:58

@bio: Kozmetikummal, nem ritkán elég drágával, hölgyek szoktak utazni, ez egy elég elkerülhetetlen dolog. Gyakorlatilag bármilyen italnál jobban jársz ha nem a duty free-ben vásárlod meg (iszonyat túl van árazva), de ha nem a legkommerszebb dolgokat akarod vinni, akkor mindenképp. Én pl üzleti partnereknek, és saját fogyasztásra, egy ismerős pálinka manufaktúra nem épp olcsó termékeit hozom ki magammal.

Addig tiszta hogy egy oldalon állunk. Viszont a "minek tette bele" egyszerű áldozathibáztatás, és nem visz előrébb a megoldáshoz.

Hogy mi az én tippem? Egyrészt jó börönd (én hosszú évek óta Lojet Octa 2-vel utazom), ami hardcase-es, nem zipzáros, és a legbiztonságosabbnak tartanak (mellesleg iszonyat jól pakolható is, és elég igénytelen). Másrészt a haza és visszaút évek óta úgy alakul, hogy iszonyat meg van tömve a börönd, gyakran csak ráülve tudom becsukni (a tömött böröndöt nehezebb visszacsukni, ezért nem vacakolnak vele). Harmadrészt foliáztatni szoktam.
Valamint kerültem a Celebi álltal pakolt gépeket (ez mondjuk csak véletlen volt), de mivel az általam vásárolt időablakban a Qatar árai kicsit beestek, valamint az én utvonalamon messzed ők szolgáltatják eddig a legjobb minőséget, ezért ezt nem tudom tartani. Bár ha széttúrják a csomagomat ez változhat ...

ComLo 2018.02.12. 04:14:56

@bio: Jah és az kimaradt, hogy az üveket szépen buborékfolába csomagolva, a ruhák közé téve, tuti semmi bajuk nem lesz. Volt hogy a régebbi börönd a fólia alatt alaposan összetört, de az üveg totál sértetlen maradt bent.

2018.02.12. 06:16:56

@Online Távmunkás: aki Lájenellel nyugatra utazik "dolgozni", az burzsuj a kelet-európai rakodóhoz képest.
A lopás szót nem használnám arra az esetre, amikor a proletár visszaveszi azt, ami a munkája ellenértéke. Áldozatok kinden forradalomban vannak, ahol fát vágnak, ott hull a forgács. Ha elveszik valakitől a harmadik ájfónját, az sajnálatos, de érthető is egyben.

2018.02.12. 06:19:49

@Chaoyang: a kínai légitársaságokkal van tapasztalatom. Lehet, hogy nem lopnak, de a csomagokat úgy dobálják, hogy még fogselyem meg a szennyes ruha is darabokra törik benne. A beleszarás népszokás a kínaiaknál.

2018.02.12. 06:22:19

@Tsteinar: a magyar prolihoz képest burzsujok. Minden relatív. És legjobb esetben is a tőkés világrend szekértolói, akiknek a luxusfizetését a kelet-európaiak termelik ki. Ha tőlül elveszik a luxuskütyüiket, az csak csepp a tengerben. Sajnálatos, de szükséges lépés ez a világban uralkodó egyensúlytalanság helyrebillentése érdekében.

ComLo 2018.02.12. 09:42:57

@Online Távmunkás: "A csomagba becsempészni semmit se tudnak, mert azt ellenőrzik (csomagot és dolgozót is), hogy mit visznek be, csak azt nem, hogy mit visznek ki a dolgozók."

Ez tiszta sor (papíron) ez megnyutató is. Viszont! Egyrészt, a lopás elleni intézkedéseket is azok irányítják (reptéri rendörség), akik az utasbiztonságért felelnek. Évtizedek óta nem tudják megfékezni a tolvaj maffiát, úgy hogy tuják, kik, hol, hogyan, és mit csinálnak. 1 000 000 %-ig biztos vagy benne, hogy a befelé ellenörzés ezzel szemben annyira tökéletesen müködik? Másrészt, itt ugye most arról beszélünk, hogy köztörvényes bünözök mászkálnak az elzárt területen, és turkálnak a böröndben. Ettől tényleg csak egy lépésre van az, hogy a szervezett bünözés, vagy egy terrorszervezet megtalálja őket, hogy jó pénzért jutassanak fel ezt-azt a gépre. Mégha az előző pontban említett biztonsági ellenörzés tényleg szuper, ilyen háttérrel már ki lehetne azt is játszani.

Sandor Szajcz 2018.02.12. 11:19:29

@karandash : Köszönöm neked, ismét felvidítottál. Jó látni, hogy bárki bármit mondjon te nem változtatsz a "véleményeden" és hozod a formádat :)
Amúgy neved is van, ceruzah barátom?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.02.12. 20:25:48

Hiba történt a komment elküldése során, kérjük, próbáld meg újra!

bio 2018.02.13. 01:10:11

@takineni:
Jozan paraszti esz. Hallottal mar rola? Nem? Sajnalhatod.
Utazasrol beszelunk nem a hetkoznapokrol. De ha mar itt tartunk nyugodtan szaladj keresztul mondjuk szaudarabian egy szal bikiniben mert ez a 21. szazad. A gyereket meg rakd ki a tengerparton homokozni es fordits neki hatat , sot ulj be kozben egy kocsmaba es igyad magad taj reszegre mert a 21. szazadban semmi baj nem erheti.
Nem 400ft volt hanem 400 font nem mindegy. Nem vagyok karorvendo tipus. Inkabb elszomoritott az eset. Szomoru voltam mert kurva gaz hogy lopnak. Es ezzel szembesulni nagyon szar erzes. Tok mindegy ki az aldozat. Es szomoru voltam mert vannak az eletben trivialis dolgok es nehanyan keptelenek meg ezeket az alapveto dolgokat is betartani.
Nagyon melle lottel egyaltalan nem olyan vagyok mint amilyennek lefestesz a hozzaszolasom alapjan. De amugy tok mindegy.

bio 2018.02.13. 01:26:14

@ComLo: Piat mar en is vittem kenyszerbol ezt alairom hogy neha nincs mas valasztas csak a felados. Pl hazi palinkat nem lehet maskent vinni. De amikor feltettem a csomagot azzal a tudattal tettem fel hogy egy:lehet hogy eltorik es ezert minden palinkaszagu lesz, ketto: lehet hogy kilopjak.
Nem aldozathibaztatas ez hanem jozan paraszti esz. Most mond meg. Mindenki tudja hogy elofordulnak lopasok a vilag barmely pontjan. Az is elofordul hogy csont nelkul egy teljes borond tunik el. Akkor az ugy rendben van hogy beleteszek a feladosba egy nagy erteku ekszert? Te is leirod hogy elovigyazatos vagy es hogy mi a technikad.Tehat nem az emberek azon halmazaba tartozol akik szimplan hulyek. Megis oket veded. A kerdes az hogy mikor idiota valaki es mikor aldozat. A kettonk merceje kulonbozik. Ennyi. Azt hiszem eljutottunk a kozos nevezore. Nem keltem fel ma hiaba :D

bio 2018.02.13. 01:36:42

Vagy itt van az hogy otthon vettek eszre hogy nincs meg a gyuru. Tenyleg? De erdekes. En meg otthon vettem eszre hogy a a Koh-i-nor-t kilopta valami feleszu. Nahat akkor most mi van? Ha mar vki olyan hulye hogy ertektargyat ad fel annyi esze legyen hogy idoben ellenorzi hogy megvan-e. Ja nem bocs az elobbi kizarja az utobbit.
süti beállítások módosítása