Odafent

Odafent

A Lufthansa és a beperelt utas esete

2019. február 14. - Ete.S

Az utóbbi napokban nagyobb nyilvánosságot kapott, hogy a Lufthansa beperelte egy utasát, aki állítólag őket több mint 2000 euróval megkárosította, amikor is az úgynevezett "hidden city" trükköt kihasználva utazott. Kicsit részletesebben járjuk körül az esetet. 

37287068.jpg

Fotó: Lufthansa ©

Mi az a hidden city ticketing

Először is, magyarosan nevezzük mondjuk rejtett városnak. Ez a 2000-es évek elejéig az egyik legjobb repülőjegyfoglalási trükk volt, azóta viszont már sokat vesztett jelentősségéből, főleg azokon a területeken, ahol a fapados lefedettség nagy. A lényeg az, hogy A-ból B-be szeretnék eljutni, viszont ha A-ból C-be veszek jegyet, úgy hogy B-ben átszállok, akkor az ár olcsóbb, és egyszerűen B reptéren nem szállok át, hanem kisétálok a reptérről. 

Egy példával illusztrálva: New Yorkból szeretnék menni Roanoke repterére. Ez március 1-én egyirányú járattal, az American Airlines fedélzetén durván 240 dollárba kerül. Viszont tudok foglalni járatot New Yorkból  Charlotte-ba, úgy, hogy lesz egy átszállás Roanoke-n, és így csak 77 dollárba kerül a jegy. 

screenshot_2019-02-14_at_7_42_11_pm.png

Sokkal olcsóbb így:

screenshot_2019-02-14_at_7_42_48_pm.png

Második esetben Roanoke-ba megérkezve, egyszerűen kisétálhat az utas, kihagyja a második járatot. 

Akkor miért nem repül így mindenki? 

Mert nagyon ritkán éri meg az utasnak. Csak a hálózatos légitársaságoknál működik, ahol nem repült szegmensenként számolják a tarifát, hanem két város közötti, megadott átszállási ponttal rendelkező utak esetén különböző árakat határoznak meg. A fapados légitársaságoknál egyáltalán nem működik, eleve mert a legtöbbjük nem ad el átszállásos jegyet (például Wizzair), aki pedig igen (Norwegian, Ryanair), az egyszerűen összeadja a szegmensek árát, és soha nem lesz olcsóbb A-B-C út, mint A-B. Továbbá a rejtett várost kihasználó foglalásoknál a csomagunk megy tovább a céllálomásra, így azt nem tudjuk feladni. Hosszabb átszállás esetén meglehet kérni az utasfelvételi pultnál, hogy légyszi-légyszi, csak az átszállási pontig add fel a bőröndöt, de általában ezt sem engedik. Főleg akkor kínos, ha a kapunál minősítik át a kézipoggyászt feladottá, mert akkor is a célállomásig küldik. 

Retúrjegyeknél sem működik jól a trükk. Ha az egy jegyen szereplő járatokból akár csak egyet is kihagyunk, az összes hátralevő azonnal törlődik. A fenti esetet felhasználva ez azt jelenti, hogyha New Yorkból megérkezünk Roanoke-ba, és nem megyünk tovább Charlotte-ba, de van nekünk másnap egy visszautunk, ugyanúgy Charlotte-ból indulva Roanoke-n keresztül New Yorkba, akkor nem tudunk felszállni Roanoke-ban a gépre, mert a jegyünk már rég érvénytelen. 

Kicsit kisebb áreséssel, de nézzünk egy hazai kiindulású példát is. Március 2-án ha közvetlenül szeretnénk Amszterdamba repülni KLM-el, az 66.400 Ft-ba kerül. Ugyanezen a napon Budapest - Amszterdam - Párizs járat a KLM-nél csak 37.900Ft

screenshot_2019-02-14_at_9_06_31_pm.png

66.400Ft. Sok.

screenshot_2019-02-14_at_9_06_12_pm.png

37.900Ft. Még mindig sok, de nem rossz.

És pontosan mit csinált a német fickó?

Ő Berlinben él, és Seattle-be utazott. Sokféle lehetőség közül választhatott egy ilyen úthoz. Seattle az egyik legdrágább célállomás transzatlanti utaknál, ez ideális arra, hogy különböző kiindulási városok között óriási eltérések legyenek. Skandináviából indulva gyakran olcsóbbak a transzatlanti repülőjegyek, mert nagy a verseny (Norwegian miatt), és alacsonyabbak a reptéri illetékek is. Vonatkoztassunk el attól, hogy ebben a pillanatban Berlin - Seattle retúrjegyek foglalhatóak 550 EUR-ért, és épp Oslóból a Lufthansa 800 EUR alatt nem visz el. Lehet hogy neki utolsó pillanatban kellett vásárolnia, vagy épp valami miatt mások voltak az árak. Ugyanis amikor ő vásárolt, 630 EUR volt az Oslo - Frankfurt - Seattle // Seattle - Frankfurt - Oslo jegy. Ugyanebben az időpontban a Berlin - Frankfurt - Seattle // Seattle - Frankfurt - Berlin jegynek az ára 2742 EUR volt. Ő szépen Berlinből elrepült Oslóba valami fapadossal, ott felszállt az odaútra, majd hazafelé a Frankfurt - Oslo járatra már nem szállt fel, hanem helyette egy külön jegyen megvásárolt Frankfurt - Berlin járattal ment haza. 

Miért perli őt a Lufthansa? 

Bármilyen repülőjegynél joga van az utasnak ahhoz, hogy ne utazzon el. Milyen lenne már, ha veszek véletlenül egy színházjegyet, és kényszerítenek, hogy üljem is végig az előadást? Ezt senki nem várja el. A túlfoglalás is ezért jövedelmező a légitársaságnak, mert mindig van olyan utas aki nem megy el. A jogilag kényes kérdés az, ha az utas úgy foglalta le a repülőjegyet, hogy eleve nem is akart elutazni. Ez a legtöbb esetben ellentétes a légitársaság szabályzatával, sőt, egyes országokban törvénybe is ütközik. Szingapúrban például őrizetbe veszik azokat az utasokat, akik úgy mennek ki a reptérről, hogy nem szálltak fel a gépre, amire jegyük volt. Az ártatlanság véleleme azonban mindenkit megillet, ezért a légitársaságnak/hatóságnak kell ilyenkor bizonyítania, hogy az utasnak eleve nem volt utazási szándéka, és ez már a repülőjegy megvásárlásakor így volt. A konkrét esetben szereplő német férfi pedig azzal hibázott nagyot, hogy a hazaútra vett Frankfurt - Berlin jegye is Lufthansa járatra szólt. Ha EasyJet-tel, vagy vonattal ment volna, nem lenne semmilyen ügy. Így azonban feltűnt a Lufthansának, és könnyű bizonyítani, hogy legalább az egyik jegyet tudatosan akarta eldobni. 

Mi lesz vele? 

Elsőfokon már megnyerte a pert, valószínűleg a feljebbviteli szerv is hasonlóan dönt majd. A nyilvánosság semmiképp nem kedvez a Lufthansának. Nagy cég a kisember ellen, a sajtó és a közvélemény teljesen az utas mellett van. Leggyakrabban egy ilyen per sikertelen (az Iberia keresetét is visszadobták), azonban a légitársaságoknak megvannak az eszközeik, hogy "megbüntessék" az utast. Elvehetik a mérföldjeit, kizárhatják a törzsutas programból, elvehetik a státuszát, sőt ki is tilthatják az adott társaság összes járatáról. Ezek mind olyan dolgok, amiket bármiféle bírósági ítélet nélkül megtehetnek, még csak jogorvoslati lehetőség sincs. Nem gyakran csinálják ezeket, de nem érdemes kockáztatni. Ha valaki 'hidden city', 'back to back ticketing', 'fuel dumping' vagy más trükkhöz nyúl, inkább ne rendelje hozzá a jegyhez a törzsutas számát.

Akkor most befoltozzák a kiskaput, és többé nem is utazhatok így?

Nem változik semmi. Aprópénz a Lufthansa számára ez az összeg, amit megspórolt az utas, és azért lehet évtizedek óta büntetlenül élni ilyen trükkökkel, mert sokkal drágább lenne lecserélni az IATA régi foglalási rendszerét, mint hagyni azt, hogy pár szemfüles utas kihasználja a kiskapukat. A fapadosokra ez nem vonatkozik, ők teljesen más rendszert használnak, hatékonyabbak is. 

Mások is szoktak jegyet venni úgy, hogy eszük ágában sincs felszállni a gépre?

Körülbelül ugyanannyian, mint akik a rejtett város trükköt használják. Nagyjából minden tízezredik utas. Talán komolyabb visszaélés az, amikor valaki visszatéríthető üzleti/első osztályú jegyet vesz, kimegy a reptérre, becsekkol, bemegy az üzleti váróba és eszik-iszik órákon keresztül. Majd felhívja a légitársaságot, hogy bocsi, mégsem utazom el, küldjétek vissza a pénzt. És hazamegy. Volt aki ezt egy éven (!!) keresztül űzte, hogy minden nap áttete a jegyét a következő napra (őt is örökre kitiltotta a légitársaság a járatairól). Ez sokkal rosszabb, mert ha a gép indulása előtt fél órával mondanak le egy magasabb osztályú jegyet, akkor az a szék üresen megy, és ez tényleg nagy vesztesség a légitársaságnak. A British Airways első osztályú jegyei például még az indulás után három órával is lemondhatóak vagy áttehetőek másik napra, mindenféle extra költség nélkül. Mert teljesen életszerű, hogy az üzletember, aki 4 millió forintot költ egy London - New York retúrjegyre, belefeledkezik az elhúzódó tárgyalásába, majd sok óra késéssel felhívja a légitársaságot, miközben a gépe már félúton van haza, hogy "bocsi, közbejött valami, inkább egy későbbi géppel mennék". Jóllehet, sok tőke kell ahhoz, hogy egy ilyennel visszaéljen az utas, de mindig vannak akik megteszik.
Nem is kell feltétlenül ilyen sokat költeni rá, nekem is van olyan barátom, aki vett már 1200Ft-ért Ryanair repjegyet, csak azért, hogy a MasterCard váróban jóllakjon.
Nem pont ide tartozó, de érdekes eset volt még tavaly decemberben, amikor Hong Kongban néhány K-pop rajongó csak azért vett repülőjegyet, hogy a gépen találkozhasson és szelfizgethessen az imádott banda tagjaival, majd amikor ez megvolt, közölték, hogy ők leszállnának, mert utazni nem akarnak. Hong Kongban a biztonsági szabályok előírják, hogy ilyenkor a teljes gépet ki kell üríteni, és mindenkinek újra keresztül kell mennie a biztonsági ellenőrzésen, ennek a többi utas valószínűleg nem örült. Az esetet követően a fiatalok mégsem kapták vissza a pénzüket (direkt lemondható, teljesen visszatéríthető jegyet vettek), és a légitársaság is szigorított a szabályain. 

Összességében a Lufthansa bajban lévő utasát nem kell félteni, és a cég részéről inkább fog visszafelé elsülni az egész akció. Ugyanis a nagy hírveréssel árthatnak a megítélésüknek, valamint széles körben is ismertebbé válik a rejtett város trükk, ami miatt ha egy embert meg is büntetnek, helyette sok száz fog hasonló jegyeket foglalni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://odafent.blog.hu/api/trackback/id/tr5614627700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gtusa 2019.02.15. 13:37:44

Gondolom megunta a Lufi, hogy mindenki ezt csinálja. Talán ha nem úgy árazna hogy pl egy FRANKFURT-LOS ANGELES 900 Euro míg egy OSLO-FRANKFURT-LOS ANGELES meg 400 Euro akkor senki sem kavarna. Ki az a hülye aki hazafelé még elmegy OSLO-ba amikor Frankfurtból mehet haza fillérkeért. Én mindig lecsípem az utolsó utat.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.02.15. 13:51:14

Én is hallottam mar erről a szokásról és teljesen az utas pártján állok. Ugyanis, ha veszek egy jegyet, akkor kifizettem az ülést, a csomag díjat, az üzemanyagot, mindent. Ha nem repülöm le, akkor a légitársaság csak megköszönheti: 1. Mivel eleve túlfoglalják a gépeket, az én székemet eladja másnak IS, tehát nyer rajta de jófej vagyok, nem követelek részesedést a haszonból, 2. Nem kell elégetnie a rám és a táskára jutó kerozin mennyiséget, amit eleve kifizettem, de jófej vagyok és nem kérek részesedést a haszonból.

Az, hogy ők hülyén áraznak, nem az én gondom, csukja be a kiskaput és kész. Bármilyen más szolgáltatói szektorból hozok példát, látszik, hogy milyen hülye a példa:

Ha a péknél három zsemle drágább, mint öt, akkor veszek ötöt, kettőt pedig kidobok. Erre a pék beperel, mert kárt okoztam neki??? Nem, mert én megvettem zsemléjét és azt csinálok, amit akarok. Arról nem tehetek, hogy agyalágyult árazást folytat.

Veszek egy olcsóbb vonatjegyet Budapest-Miskolc között, akkor is, ha én csak Füzesabonyig utazok, mert olcsóbb. Utánam szalad és beperel a bakter ha leszállok Füzesabonyban? Nem mert kifizettem a széket, semmi közé nincs hozzá, hogy rajta van a fenekem vagy nincs.

És így tovább. A légitársaságoknak túl sok dolgot engednek meg. Mert milyen dolog már, hogy eleve túlfoglalja a gépet??? És ha nem megyek el, nem jár vissza semmilyen pénz, még akkor sem, ha hála nekem azt a (már egyszer kifizetett ülést) oda tudja adni másik embernek és nem kell kártérítést fizetnie A másik utasnak, mert nem jutott neki hely. A moziban sem adnak el több jegyet, mint ahány szék van, de ha igen, legalább nem perelnek be amiért nem mentem el.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.02.15. 14:01:25

"Retúrjegyeknél sem működik jól a trükk. Ha az egy jegyen szereplő járatokból akár csak egyet is kihagyunk, az összes hátralevő azonnal törlődik."

Tavaly tavasszal havazás volt Londonban, járat törlések, meg minden. Nekünk meg nagyon fontos volt utaznunk. Ezért felhívtuk a British Airwayst, hogy biztonsági okokból veszünk egy extra korábbi "oda" jegyet, de cserébe ne töröljék a retúr jegy visszaútját mert nem repültük le az oda utat. A customer service abszolút egyetértett és levédte nekünk a visszautat, hogy ne kerüljön törlésre. Mikor elutaztunk az első jeggyel, felhívtuk őket megint és szóltunk, hogy a retúr jegy első felét törölhetik es odaadhatják olyannak akinek járat törlés miatt kell. Nagyon megköszönték, mert rengeteg utast kellett átfoglalniuk.

Az Ellenálló 2019.02.15. 14:56:22

A légitársaságok így is túl sok balhét megúsznak, nehogy már nekik álljon feljebb.

2019.02.15. 17:06:22

@UtazóTódi:
Teljes mértékben egyetértek.

Egyébként hasonló példák bőven akadnak pl. műszaki cikkeknél:

- Philips elektromos borotva olcsóbb, mint a pótfej. A környezetet mondjuk sajnálom, de ha a régi fej elkopik, új készüléket veszek.

- Cserélhető objektíves fényképezőgépek gyakran olcsóbbak kitben egy alapobjektívvel, mint csak a váz. Profi/hobbista fotósoknak nem kell a kit objektív, de hülyék lennének megvenni drágábban. A használtcikk oldalak meg tele vannak kit objektívekkel emiatt.

- Bár gyakoribb a demo tintapatron, de korábban nem egyszer találkoztam olyan nyomtatóval, ahol a csomagban adott tintapatronok többe kerültek volna külön.

Vagy mikor a szolgáltató olcsóbban adja az internet+TV+telefon előfizetést, mint csak a netet. Jól is néznénk ki, ha beperelné az ügyfelet, akinek nincs TV-je, amit beköthetne, az általuk adott telefont meg hülye lenne beüzemelni, ha vezetéken úgyis csak ügynökök hívnák...

Girhes Joe 2019.02.15. 18:37:11

A légitársaságok pofátlanságának semmi nem szab határt sajnos. Szóval az utas nem azért ügyeskedik, mert szórakozni van kedve, hanem azért, mert a légitársaságok kezdték el az ügyeskedést. Ha sima kilométeres árazás lenne, senkinek nem állna érdekében senkit átejteni.

Kezdjük ott, hogy amúgy se értem, miért éri meg jobban az oslói utasnak kvázi ingyen adni a tengerentúli szakaszt is, ha Berlinből meg ekkora bevétel van. Ha az a bajuk, hogy kevesen utaznak Oslóból, a berlini meg dugig van, akkor logikusabb lenne beszántani a norvég járatot, és inkább Berlinbe küldeni a gépet, töltve gazdag utasokkal. Vagy ha nagyon nem akarják feladni Oslót, akkor egy 220 fős monstrum helyett odaküldenek valami 33 fős kávédarálót, az legalább tele is lesz.

A másik pofátlanság, hogy bár csökkenő mértékben, de még mindig durván büntetik az egy napra utazókat. 10 éve akkora volt az eltérés a hétvégét tartalmazó és nem tartalmazó jegyek között (ezt a Malév imádta), hogy jobban megérte venni 2 db retúrjegyet ellentétes odaúti viszonylattal, majd mindkettőnek eldobni a visszaútját. De aki elég ügyes volt, a kettesével fixálta a külföldi megbeszéléseket, és a két visszaúttal repülte le a másodikat. 5-10-szeres megtakarítás bírt lenni, na mondjuk legalább a Malév nem perelt érte. Sajnos sose jött össze a poén, hogy ha törlik a BUD-BRU esti visszautat (ami nekem odaút), és átraknak másnap reggelre, akkor szállodát követeljek, merthogy én kérem Budapesten ragadtam... :D

Más területről egyébként a DVD-k régiókódja volt ekkora pofátlanság. Eladták 10-szer annyiért ugyanazt a filmet Európában, mint Indiában, és még volt képük műszakilag akadályozni, hogy az indiai DVD-t lejátsszam idehaza... mondjuk a közvetítések országokra szóló licencjogai is elég felháborítóak, ha én Németországban élek, és nincs itthoni tévéelővizetésem, akkor nem tudom a magyar válogatott nemzetközi meccseit nézni, mert... mert csak. Hiába fizetnék érte, akkor sem. Csak ha kiviszem a haver itthoni műholdvevőjét, és beállítom magamnak kint.

Ete.S 2019.02.15. 18:47:21

@Girhes Joe: amit a malévval repültél, az a back to back ticketing. Európán belül már egyik légitársaság sem csinálja, mert a fapadosok miatt teljesen okafogyottá vált. A tengerentúli járatokon még mindig így van. BUD-JFK retúrjegy hétközben 400.000Ft körül van, de ha az odaút és visszaút között legalább eltelik egy vasárnap, máris csak 120.000Ft.

sutyerák 2019.02.15. 19:17:06

nálunk a szgépes rendszer nem engedi,hogy későbbi időt írjak a munka befejezésének,mint az aktuális idő.
de okos az ember:átállítják a gép időzónáját tetszőlegesre ahol már később van és már mehet is . :)))
hihi

sutyerák 2019.02.15. 19:20:31

@Zabalint: az új előfizetőknek meg majd feleannyiért,mint a régieknek. ezért be kell menni,-jöttem lemondani,-de miért,hát van ez a lehetőség.
egyszer már megtettem az upc-nél,ám megint aktuális lenne,csak lusta vagyok.

Kánikula 2019.02.15. 20:48:56

A károkozást nehéz lesz bizonyítani, anélkül meg kártérítési pert nem könnyű nyerni. Hacsak nincs leírva, hogyha nem utazod le az átszállós járat utolsó szakaszát, akkor a közvetlen járat árát kell fizetned.

Szkeptikus nick 2019.02.15. 21:09:01

@UtazóTódi: A szocialista időben - a béketáboron belüli - a nemzetközi vonatjegyek jelentősen olcsóbbak voltak, mint az országon belül a helyi közlekedés. Ha valaki Budapestről Miskolcra utazott, olcsóbb volt Kassáig jegyet venni, és az utat Miskolcon megszakítani, mint megvenni a rövidebb távú Budapest-Miskolc jegyet. Egyetlen nehezítés volt benne: a nemzetközi jegy váltásához érvényes útlevélre volt szükség.
Másik hasonló trükköt a kiemelt üdülőhelyekre szóló 33%-os kedvezményű menettérti jegyekkel lehetett eljátszani. Évfolyamtársam állandó lakhelye Pázmándon volt. Péntekenként Budapestről vonattal utazott Kápolnásnyékre (44 km, a MÁV 50 km-es jegyet adott ki), majd onnan busszal haza Pázmándra, hétfőn ugyanezen az úton vissza. A vonatjegy Bp.-Kápolnásnyék oda-vissza 26,4 forint volt. Ha a jegyet Velencefürdőig (48 km) váltotta oda-vissza, akkor megvehette 33%-os kedvezménnyel 17,4-ért. Megjegyzem, hogy akkoriban a retúr jegy két hónapig volt érvényes.

ze11 2019.02.15. 21:17:29

Anno volt az a móka, hogy az ember Miskolc-Budapest-Miskolc belföldi retúrjegy helyett megvette a nemzetközit Párkány, akarom mondani akkor használatos nevén Štúrovo célállomásig meg vissza, merthogy az jóval-jóval olcsóbb volt, még a diákjegynél is. (Azért volt jó dolog is a KGST-ben...). Egyszer pampogott a kalauz, hogy nincs kezelve Bp. után a jegy, de ez után az eset után szépen keresett az ember egy megfelelő vonatpárt, és annak a vonatszámával meg megfelelő időpontokkal saját magának kezelte a jegyet, Bp.-re érkezés után.

ze11 2019.02.15. 21:18:56

@Szkeptikus nick: Neked is az SzMPSz díjszabás ugrott be, mi...? :-)

Girhes Joe 2019.02.15. 21:20:09

@Ete.S:

A Lufthansát kaptam rajta, hogy csinálnak még hasonlót, csak jobban eldugják. A lufthansa.de látszólag külön számítja az odautat és a visszautat, és aztán simán összeadja, csak éppen a visszaút ára függ attól, hogy mikor lenne az odaút. Ráadásul többszörös a differencia az oda és a vissza között, és nem igazán függ a gép telítettségétől, mert *mindig* így van, akárhányszor megnézem.

Most az előbb próbáltam ki: BUD-FRA-BUD, március 13. este oda: 21.200 HUF, március 14. vissza: 85.700 HUF. De ha úgy kérem le, hogy március 14. reggel van az odaút, akkor azt ugyanúgy bagóért adják, mint az előző estit, 25.700 HUF, viszont a visszaút *ugyanazon* a járaton már 100.000 HUF.

Sőt! Ha megveszem a reggeli kicsit drágább odaútjukat (a háromból a középső fokozatú jegy) 30.800-ért (ami annyiban több, hogy van benne feladott csomag, meg választhatok vásárláskor ülést), akkor hálából a visszautat ugyan nem sokkal többért, de már 101.200 HUF-ért kínálja, *ugyanazon* a járaton, a *legolcsóbb* jegyet (nem a középső fokozatút).

Ebből is látszik, hogy itt valami bonyolult algoritmus számítgat árakat, amik minden hülyeségtől függenek, egyedül csak attól nem, hogy én konkrétan mekkora költséggel szállítódok A-ból B-be.

Gerardus A. Lodewijk 2019.02.15. 21:44:44

Itt a légitársaság tudatosan kialakított egy speciális árpolitikát (a részükről ez logikus piackonform magatartás), amelyet, mivel egy speciális esetben könnyen kijátszható volt, egy utas a sok ezer közül kijátszott (ami pedig az ő részéről logikus piackonform magatartás). Ha valaki a piac mindenhatóságát hirdeti (ebben ez a légitársaság a leghangosabbak között van), az szépen nyelje is le ezt a piaci kockázatot. Különösen mert tényleges kára a felperesnek nem keletkezett, az elmaradt haszna pedig fölöttébb esetleges és teoretikus (németül úgy mondanák, Milchmädchenrechnung).

A szingapúri eset picit különbözik, ott ugyanis feltételezhetően a ki- és beutazás szabályait is megsérti az, aki ilyesmit csinál, ami akár büntetőjogi következménnyel is járhat. A schengeni övezeten belül ilyen probléma általában nem merül fel.

morph on deer 2019.02.15. 23:01:37

Ugyan már..!
A légitársaságnak a világon semmi köze ahhoz, hogy én mit miért csinálok!
És ha egyáltalán nem repüktem volna, de kifizettem a jegyet, akkor is perelnének?
Micsoda faszság már ez, de tényleg!

Ha adott a lehetőség, akkor jogos, azaz legális használni!
Nem tetszik?
Bad luck!

Máskor majd meggondolják, vagy eleve úgy tervezik a szolgáltatásaikat, hogy ez beleférjen.

Miért ne lehetne ezt tenni, valaki tudja?
Ja, hogy nem arra gondoltak?
Milyen kár.
Azt, hogy be lehet kapni mondta már valaki?
Mert én igen, itt és most!

Szkeptikus nick 2019.02.15. 23:27:59

@ze11: Ha a jegy nincs kezelve, akkor nincs kezelve. Az utas nem tehet arról, hogy nem jött a jegyvizsgáló. Nem az utasnak kell a kallerhez menni, hanem a kallernek az utashoz.
A Budapest-Štúrovo útvonal messze elkerüli Miskolcot. Párkány-Nána vasútállomás Szob és Érsekújvár között van a Budapest-Pozsony vonalon.
Az SzMPSz díjszabást nem ismertem, de arra emlékszem, hogy 1981-ben a Budapest-Várna és a Burgasz-Budapest jegyek együttes ára is csak 5-600 forint körül volt.

ComLo 2019.02.16. 05:33:35

Ebben a témában mindig magasra csapnak az indulatok, ésa (gyakran) jogos felháborodás.

Viszont azt is érdemes figyelembe venni, hogy a nem okoskodó utasok (azaz az utasok 99,9999%-a) mit nyer a rendszerrel.

Pár évtized alatt, tizedére estek a repülőjegyárak, elsősorban pl az hálózatos légitársaságok inteligens árazó aégoritmusai miatt, ami a kevésbé kihasznált járatokra pakolja az utasokat. Ennek hozadéka, hogy vannak kiskapuk. Megoldás lenne pl, ha minden járatot km alapján számolnának, de akkor egy ausztrál repjegy nem 300e-be hanem 1,5 millióba kerülne megint. Én azon vagyok, hogy az utasok fent említett nagy többségének megfelel ez a mostani rendszer.

És amúgy ez csak 1 aspektus, ami az árazó algoritmus értelme melett szól, Valaki fent említette a B2B ticketing rendszerét, ahol olcsóbbra jött ki a repjegy, ha min egy éjszakát a célállomáson tölt az ember. Ennek oka általában, hogy a különbözetet, az adott ország turisztikai hivatala állja.

lobster thermidor 2019.02.16. 07:22:51

@ComLo:
A Qatarnál úgy áraznak, hogy a hosszabb dohai tranzitidő mindig olcsóbb jegyárat eredményez, sőt időszakonként vannak olyan akcióik, hogy amennyiben az oda, vagy visszautazáskor Dohában megszakítod két ejszakára az utadat, akkor a vìzumot, a reptéri transzfert, és a minimum 4 csillagos szálloda árát a hely idegenforgalmi hivatal állja. Ettől nem lesz drágább a repülőjegy az átlagosnál.

ComLo 2019.02.16. 07:44:29

@lobster thermidor: Igen, sok orás várakozásnál van ingyen városnézés is Doha-ban ha jól tudom (még nem maradtam ott addig hogy ki tudjam próbálni). Viszont az árkülönbség nemcsak emiatt lehet, hanem a kevésbé telítet járatokra adja olcsóbban a jegyet. Én pl elég sokat szálltam ott átt, éjfél és hajnali 5-6 között, és amikor elöször jártam ott délután sokkal kevesebben voltak mint éjszaka ... ugye a Qatar (is) főleg átszálló utasokra épít.

Gtusa 2019.02.16. 08:15:56

Más a költségszint egy átszálló utason de ez kit érdekel. Példánknál maradva arra figyelni kell, hogy odafele sajnos kell az oslo-i indalás különben törlik az interkontinentális járatot is. Visszafele ok , le lehet lépni könnyedén de a bőröndre figyelni kell nehogy elmenjen. Jellemzően ez az egész a norvég, svéd, finn és dán indulásnál éri meg. Azt nem tudom, hogy miért ennyivel olcsóbbak ezek az északi országok.

studkell 2019.02.16. 08:18:38

"Március 2-án ha közvetlenül szeretnénk Amszterdamba repülni KLM-el," - posztoló

KLM. KLM-mel. Nincs és soha nem is volt -al, -el rag a magyarban, csak teljesen hasonuló -val, -vel rag. Szóban sem harapod így el, csak nagyon terjed ez a hülyeség.

kolomparlole1114 2019.02.16. 08:26:21

Meg is érdemlik a légitársaságok, az árdrágítós cigánykodáshoz van eszük, de ha az utas is elkezd kalkulálni, akkor az meg egy büdös geci... Hát a faszt a seggükbe! Tanulják meg ők is hogy a fasznak 2 oldala van, és nekik is pont annyi joguk van a rossz oldalára kerülni, mint az utasnak. Ha nem tetszik a rendszer, akkor válasszanak másikat, de figyeljenek arra hogy annak is lehetnek a rossz oldalán! Nincs olyan hogy amit szabad Jupiternek, azt nem szabad a kisökörnek. De szabad.

kolomparlole1114 2019.02.16. 08:32:07

@ComLo: Mindjárt elkezdem sajnálni a szegény légitársaságokat (kb. mint a bankokat), náluk a vezig is kénytelen volt beérni a 47k-s közmunkás minimálbérrel, BKV-val jártak, mert autóra nem futotta, és most a geci utasok ezt az utolsó fillérjüket akarják elszedni tőlük... Ja nem.

kolomparlole1114 2019.02.16. 08:35:41

@Gtusa: Benne volt a cikkben: náluk van konkurrencia, nem lehet őket megetetni a pofátlan luxusprofitos árazással, mert egyszerűen átülnek a konkurrenciához. Nem náluk olcsó, hanem nálunk drága a jegy.

kolomparlole1114 2019.02.16. 08:38:15

@morph on deer: Sőt, úgy is fel lehet fogni hogy a pénzt már kifizette az utas, de mivel nem üölt a gépen, a kisebb súly kevesebb benzinfogyasztást eredményezett, tehát nemhogy vesztett, hanem nyerészkedett is rajta a légitársaság. Amit aztán még megpróbál bűntetni is. Ezt hívják jogalap nélküli gazdagodásnak a BTK-ban.

kolomparlole1114 2019.02.16. 08:41:31

@Gerardus A. Lodewijk: Ahogy a cikk is fogalmaz: semmi nem fog változni, mert így is megéri a légitársaságnak. Eszerint mégsincs problémájuk. Ha lenne, akkor változtatnának. Ezzel pont ráutaló magatartást tanúsítanak az utas érvelésének alátámasztására. Itt egyszerű cigánykodással, bepróbálkozással állunk szemben, hátha lehet mégegy kicsit jogalap nélkül gazdagodni.

kolomparlole1114 2019.02.16. 08:45:42

@ze11: "SzMPSz díjszabás"

WTF? Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége?
szmpsz.sk/

2019.02.16. 09:22:26

@Szkeptikus nick:
Nem csak a szocialista időkben volt ilyen, ma is van hogy olcsób a nemzetközi jegy itthon is több helyen megálló járatokon. Na meg ott vannak egyes városokban a helyi járatosként és helyköziként is funkcionáló buszok, ahol az első külső megállóra jóval olcsóbb a jegy, mint a helyi járatos jegy, így sokan trükköznek ezzel is.

ComLo 2019.02.16. 09:28:27

@kolomparlole1114: Azon érvelést melyik cigányozás tagadja, hogy (főleg) ezzel a rendszerrel, kb töredék áron tudsz jegyet venni hosszú távú hálozatos társaságnál mint korábban más rendszerben ...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.02.16. 13:03:26

Én is Utazó Tódival értek egyet, meg kb mindenkivel, aki felháborodik.A légitársaságok pofátlansága már lassan az eget súrolja, de legalább is a közlekedőfolyosókét, az hétszentség.Nagyon kellene már valami iparági megtisztulás, addig meg atomot az összesre...A fapadosokkal kezdeni.

doppeladler 2019.02.16. 13:42:06

@ComLo:

A "hálózatos légitársaság" mit jelent?

ComLo 2019.02.16. 13:46:01

@doppeladler: A postban szerepelt, én a legacy-kat értettem alatta. Magyarán (ebben az esetben) olyan hagyományos légitársaságok, akik az árképzésnél, az egész hálozatukra vonatkozó algoritmust használnak.

LebensraumamOsten 2019.02.16. 15:24:34

Látod milyen sötét vagy blogger! Olvasd már a fogyasztóvédelmi szakjogász véleményét erről a témáról egy másik oldalon.
Először is fennáll a diszkriminálás gyanúja a légitársaság részéről. Ez uniós szintű dolog, tehát a társaság kinyalhatja a szabályzatával - főleg mert osztrák utasokra a tilalom nem vonatkozik . Ha ugrál a Lufthansa, feltörlik velük a padlót és olyan kártérítést kell majd fizetniük - a sok számjegyű bírság mellett - hogy belerokkannak. A negatív reklámról és bojkottról nem is beszélve. Másrészt a buzi kamuszabályuk számos ország - ahol ugye repteret használnak a kis debilek és így hiába vernyákolnak a szar szabályzatuk mellett, ha pont a reptérhasználat miatt - törvénykezése (pl ptk,stb...) nem érvényesíthető. Persze a kis köcsög, túl drágán tartott multis jogászaik még hisznek a csodákban, de nálunk pl. a Ryanairrel is feltörölték a kifutót, szóval fingjuk sincs mekkora szarba nyúltak. És akkor a többi ország (olaszok, britek, spanyolok, csehek, svédek, norvégok, hollandok, franciák, amcsik, stb....) jogszabályainak megfelelésről nem is beszéltünk. Olyan helyeken, meg mint Kína, a ruszkik, stb... meg konkrétan azt fogják kívánni, bárcsak meg sem születtek volna, ha efféle szarmageddonba keverednek. Szóval ne okoskodj, hanem menj el inkább egy jogi képzésre és tanulj, figyelj, vagy legalább ne szégyellj az okosabb, tájékozottabb emberektől tanácsot kérni, mielőtt mindenféle hülyeségeket irkálsz!

ze11 2019.02.17. 09:34:26

@kolomparlole1114: Fiatal vagy :-P Anno nemzetközi forgalomban volt a CIV, "nyugati" díjszabás, meg (nagyjából) a KGST-n belüli SzMPSz díjszabás.

ze11 2019.02.17. 09:38:44

@Szkeptikus nick: Miskolc-Budapest-Párkány (és vissza) útvonalra szólt a randa rózsaszín borítós jegy, reggeli indulással Miskolcról.

Szkeptikus nick 2019.02.17. 10:14:40

@ze11: Miskolci indulással és budapesti átszállással már érthető. Én budapesti indulásban és miskolci érkezésben gondolkodtam, mert az én hozzászólásomban az szerepelt.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.02.19. 20:57:45

Tavaly volt a British Airwaysnek olyan húzása, hogy a Manchester-Heathrow-Las Vegas retúr annyival olcsóbb volt, mint a sima Heathrow-Las Vegas, hogy esküszöm a London-Manchester vonat és egy hotel éjszaka is belefért volna.

Nekem ne mondja senki, hogy ez normális. Már csak környezetvédelmi szempontokat nézve sem lenne szabad előfordulnia, hogy az utasokat direkt többlet-utazásra késztetik! Eddig még nem neszelte meg a környezetvédelmi lobbi, de csúnya lesz, ha egy nap megjelennek a Greenpeacesek és odaláncolják magukat a check-in pulthoz, meg a futópályához. Nem kellene megvárni...
süti beállítások módosítása